قديم 12-12-2010, 06:35 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تفويلـة عملت 265 كيلو بس!! ما اسباب استهلاك البنزين العالى؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

اللي حضرتك بتقول عليه دا في الغالب كهرباء
و اعتقد ان الاسبراتير بتاعك فيه حاجه
لو عادي شوف الابلاتين يكون لازق بيعمل الحكايه اللي حضرتك بتقول عليها كده بالضبط
اما لو الكتروني اكشف علي الشاكوش و الاتوماتيك بتاعه
و اتاكد كمان ان الموبينه سليمه لانها لو بايظه و العربيه سخنت او اخدت حرارتها العاديه
تلاقي العربيه بتقطع و تنتش
الاسبراتير ابلتين وكوندنسر مش اتوماتيك .. ومتغيرين من خمس شهور
العربية كانت زى الفل كل ما ف الامر الاستهلاك العالى .. ودة سبب انشائى للموضوع
ومناقشتة مع حضرتكم ... الجديد بقى ان بعد محطيت بنزين 92 حالها اتقلب ! يعنى مشية زى الفل
ببنزين 90 بس استهلاك علي مؤخراَ ... تنتيش غريب ومفيش سحب وبهدلة بعد البنزين دة
بس اللى محيرنى نقطة .. لو البنزين مغشوش او كهربة مش مظبوطة .. مشيت لية 70 كيلو بعد التفويل
يعنى كانت عملت كدة من ساعتها ! حتى لو دورة البنزين سدت مكنتش هتمشى خمسة كيلو على بعض
شيئ محير ... هغير طقم كهربا كامل واشيل البنزين دة كلة واحط 90 واشوف اية اللى هيحصل .. صح كدة .. لو مكنش هشوف ميكانيكى ومتأكد انة مش هيعرف يحلها وهيقعد يجرب ... انا سعيد طبعا بوجود حضرتك وردك استاذ حازم ... مازلت فى انتظار مهندس سمير على احر من الجمر
انا وراك يا بشمهندس ف اي منتدى مش هسيبك