قديم 27-01-2010, 05:10 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مغامرات أبو كمال فى الصحارى و الجبال من الكويت لمصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maisam مشاهدة المشاركة

انا من القاهره و مش مدرس و هنزل بالتحديد يوم 10/6/2010 و هرجع يوم24/7/2010 يعني في كلا الحالتين قبل المدرسين خااالص ... متهيألي الوقت ده مش هيكون زحمه خالص و لا ايه؟؟؟

و اكيد طبعا هفحص العربية كويس جدا قبل السفر و هغير الكاوتش مع اني جايبه شهر اربعه اللي فات بس اضمن برضه هجيب جديد ....

بس انا لسه مش قادر اقرر في موضوع العقبه و لا ضبا ... هو انت الكلام اللي انت قلته منطقي جدا من ناحية القرب نت القاهرة و عدد ساعات العبارة بس برضع حكاية ان الواحد ممكن يستنى العباره لتاني يوم برضه مقلقه شويه خاصة اني مش لوحدي زي ما قلتلك ... بس انت بتقولي لو ظبطت مواعيدي كويس مش هيحصل كده ... بس انا مفهمتش هي العبارات دي بتطلع في مواعيد محدده الواحد يقدر يعرفها مسبقا و حاجه تانيه هو في اماكن للمبيت استراحات او فتادق في العقبه ؟؟؟ بس يرضه في ناس قالولي ان الطريق من السعودية للاردن وعر شويه و مش سهل ؟؟؟ و في ارتفاعات و انخفاضات و اخوك نظره ضعيف و بصراحه عندي فوبيا من الاماكن المرتفعه ptmnlo123per193ptmnlo123p er1140ptmnlo123per127

تمام الوقت كدة يا باشا و بعيد تمام عن زحمة المدرسين
و الكوتش يا باشا لسة جديد ما شاء الله ... بص عليه بصة سريعة و اتأكد منه قبل السفر لو تمام اتوكل على الله و سافر بيه ... مش مستاهلة تغيير

نيجى لنقطة الحيرة ,,, العقبة ولا ضبا

اولا انك تستنى العبارة لليوم التالى دى موجودة فى المنطقتين مش واحدة منهم بس
و كمان الاتنين فيهم اماكن للبيات العقبة و ضبا

و زى ما قلت لك يا باشا المواعيد غالبا ثابتة و خصوصا فى الصيف بتبقى منظمة علشان زى ما انت عارف معظم الناس بتسافر فى الصيف يعنى اعمل حسابك انك تكون فى العقبة يوم الجمعة 11-06-2010 الساعة 9 صباحا او 10 صباحا على ما تدخل و تخلص ورقك و تحجز هتاخدلك ساعة او ساعتين و تقعد تريح لك ساعتين تغمض عنيك فيهم شوية يبقى تمام و ده يستدعى منك انك تنطلق من الكويت يوم 10 - 06 بالكتير قوى الساعة 9 صباحا او 10 صباحا برده ,,, عموما قولى خطتك ايه و نظبط المواعيد مع بعض ان شاء الله....

و بالنسة لوعورة طريق الاردن .... يا باشا هى هى انت بتمشى من الكويت نفس الطريق و نفس المدن لحد ما توصل مدينة تبوك فى السعودية و منها بتروح ضبا او الاردن ... و هى هى نفس وعورة الطريق.... يعنى مش فارقة

و على فكرة انا احتمال 90% انزل برى انا كمان بس على اخر شهر 8 لو ينفع معاك تغير الميعاد ممكن ننزل مع بعض....

و جاهز يا باشا لباقى الاسئلة ...

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!