قديم 29-05-2009, 10:55 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدعو كافة الاعضاء للقراءة بعقلانية و دون هجوم بدون مبرر

هو فيه ملحوظة عايز أضيفها خاصة بالأسعار و هى
أولا رخص العمالة الصينى بالمقارنة باليابانى و الأوربى و الكورى حتى
يعنى جزء من الفرق فى الأسعار راجع لتكلفة العمالة (انا بقول جزء بس علشان صناعة السيارات مش بتعتمد على العمالة بنسبة كبيرة)
الجزء التانى هو مصاريف البحوث و التطوير (نسبة محترمة من تكالف الشركات الكبيرة بتكون لتطوير الأنظمة المختلفة فى السيارة - و هى السبب الحقيقى لظهور الإختراعات المذهلة اللى كل شوية تطلعلنا من الشركات الأوربية مثلا) و أعتقد إن الشركات الصينى مريحه بالها من موضوع التطوير ده خالص بتستخدم بس التكنولوجيا الموجودة بدون تعديل أو تطوير فيها ( صحيح ممكن يكونوا بيستخدموا أحدث تكنولوجيا فى السوق) لكن مبيصرفوش كتير علشان يطلعوا ابتكار خاص بيهم يطور عربياتهم (لسه فى ابتدائى يا جماعة)

المهم الشقين اللى فاتوا دول ممكن يأثروا على سعر أى عربية بالإضافة للكلام اللى اتقال قبل كده بخصوص الخامات