قديم 19-05-2011, 01:56 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يوميات سيترونتى........ الـ AX

السلام عليكم من جديد
ناخد بريك صغنن من الصور بقى
الصور اللى فاتت هى السطور الواضحة مش اليوميات
هنقول اللى بين السطور و نـ لوك لوك مع بعض ونحكى ونرغى امال الموضوع اسمة يوميات ليه....؟؟؟؟؟!!
بس ملحوظة فى الاول لو لاقيتوا اى كلمة غير مطابقة للمواصفات الاملائية(حروف واقعة او متلخبطة ) خدوا الكلمة بالمعنى او الشبه انى كتير بعد ماكتب واراجع الاقى اخطاء كتير ماشى يا ناس
نقول من الاول للافادة:
اول مافكرت اشترى عربية طبعا احتارت حيرة المبتدىء وخصوصا انى ماليش اى تجارب فى السواقة قبل كده يعنى ماركبتش اى عربية عشان احكم على الامكانيات وكأى مبتدىء برضه اللى بيحكمنى فى البداية هى الميزانية اللى كانت بحد اقصى 20 الف فقولت اشوف حاجه فى حدود 18 او 17 واعمل حسابى بالباقى اظبط اللى محتاجاه العربية لان اى مستعمل مهما ان كانت حالته اكيد هيحتاج
وابتديت رحلة البحث والاطلاع والاستشارات و..... و..... و.......
وابتديت من اول سيات 133 لغاية اى عربية فى رينج الـ 20 الف
وسألت نفسى انا محتاج ايه فى العربية وحطيت اولويات
تكون موتور مرتاح سعة عالية مش اقل من 1300 سى سى ثم كماليات ثم تكييف ان امكن او مجهزة على الاقل ثم حجم مناسب لا هى كبيرة ولا مزنوقة ثم فى الاخر قطع غسار وصيانة واعادة بيع (لانى ماكنتش ناوى ابيع قريب وده لانى بحب احتفظ باللى املكه ولو حبيت اغير اجيب حاجه تانى مع احتفاظى بالقديم
المهم تدرجت لغاية ما وقفت عند بجو 205 وبالفعل نزلت اتفرجت وعاينت(طبعا بمساعدة صديق فاهم ويعرف يقدر) ومالقيتش حاجه عجبتنى فى حالتها بالنسبة للبيجو اللى انا عايزة وفى لحظة تجلى كده (الصديق اللى اشرت له) لفت نظرى لستروين ax او zx لانه كان معاه واحدة ax قبل كده وشكر لى فيها جدا وقالى ان عيبها (اعادة البيع وقطع الغيار والصيانة ) وفيما عدا ذلك كلها مميزات واعتمادية وكماليات فابريقة سنتر وازاز وتكييف وكفاية انها فرنساوى يعنى حاجه محترمة ربكم والحق عجبتنى جدا الفكرة واهملت نقط العيوب (او حطيتها فى دماغى عشان اعرف اتعامل معاها) وبدأت ادور على سيتروينتى وبدأ سعرها فى شهر 8/2010 من 16 ده اقل حاجه شوفتها لغاية 28 ده اكتر حاجه شوفتها وطبعا التدريج بين الرقمين على حسب الحالة
شوفت اعلان عن حاجه بـ 18500 اتصلت وسألت وروحت عاينت واخدت معايا صاحبى شاف وجرب وقالى تمام اساسيات سليمة بس فيها شبهة مساعد يمين مش مشكلة وحاولت انزل من سعرها بالعافية وصلت 17250 بشرط تسجيل العقد مش توكيل(وده شرط البايع) عشان هيشترى حاجه تانية ومش عايز يدفع ضريبة رفاهية على اعتبار ان مالك سيارتين وافقت وكتبنا العقد واستلمت وكتر الف خيره وصلنى بالعربية لغاية رمسيس عشان انا مابعرفش اسوق وجه واحد صاحبى استلمنى وروحنى ع البيت
بعدها شيئا فشيئا اتعلمت السواقة ومشيت بما يرضى الله(ولغاية دلوقتى بمشى عدل عشان يحتار عدوى فيا) وكل ما احس بحاجه اسأل واعرف ده ايه وسببه ايه ولو ماعرفتش اقيم اخلى حد فاهم يسوق ويجرب ويكتشف لى لو فى اى مشاكل فى العربية وكل ما اكتشف حاجه جرى اروح للحاج فرج لانه كان اول واحد اتعامل معاه وارتاحت جدا لانه متخصص وكمان عنده قطع الغيار اللى ممكن احتاجها فى وقت وابتديت اكتشف مشاكل العفشة (بمساعدة الصديق اياه) مره مساعد (اللى قولنا عليه فى الاول) ومرة علبة دركسيون ومره كوبلن ومره فرامل ومره طنابير وهكذا وبعد فتره ادركت ان صاحبها كان مهملها ع الاخر ويمكن مش قادر يصرف عليها او مش بيستخدمها كتير فا بدأت اجدد العفشة كل ما الاقى صوت او اى حاجه غريبة لغاية ما تظبطت كلها
وطبعا الاسعار بتاعة قطع الغيار موجودة فى الموضوع بتاعى (اسعار بعض قطع غيار ستروين ax) فى قسم ستروين (ممكن الرجوع له)
فى البداية خدتها ماشية وشغالة وبما انى ماعرفش حاجات كتير فيها فا ماكنتش قادر اميز بين اللى شغال واللى عطلان (حتى لو حاجه صغيره)
وبمرور الوقت بقيت اقرأ اكتر عن العربية لاكتشاف امكانياتها الحقيقية ولو اى حاجه ناقصة حتى ولو زرار ادور عليه واجيبه عشان تبقى اصليه 100% وكمان انا ما بحبش موضوع توفيق الحاجه على بعضها الا لو اضطريت بعد ما بدور على حاجه معينة لمده شهور
المهم شوفت عربيات كتير ax متعدة فى منتديات اجنبية وشوفت تعديلات كتير فى عربيات تانية برضه فى المنتدى بتاعنا وكنت مشدود اكتر للتعديلات اللى فيها كماليات ووسائل رفاهية بعد ما اتطمن ولله الحمد على الاساسيات عندى شاسية وموتور وكهرباء ودواخل
ونويت والنيه لله انى اظبط بقدر استطاعتى وحلمت ايام واسابيع بالشكل اللى عايز اوصل له فى عربيتى والحمد لله حققت 85% من الحلم وان شاء الله بعد سنتين تلاتة يالكتير اول للـ 100%
العربية كانت محتاجه سمكرة فى كام حته فى الرفرف من التجريح والكبوت والابوب بسبب المعقون المطقطق وطبعا بعدها الدهان اللى كنت ناوى اعمله ابيض لانى شوفته على عربية وعجبنى جدا لكن لانى لسه مانقلتش ملكية فالاقيت الموضوع هياخد لفة لغاية ما انقل ملكية وبعدين اثبت اللون القديم(على حسب ماعرفت) و بعدين ادهن اللون الجديد واروح اثبته على الرخصة اللى لسه هتنتهى فى 8/2011 فا اخدتها من قصيرها وخليتها على لونها زيتى ميتاليك زى الدواخل الفابريقة وطبعا هحتاج اشد الفرش لانى حسيت انه لامم تراب بالهبل وما بينضفش الا لو اتفك غير انه ريح مع الزمن وبقى يحك فى قفلة الابواب والمنظر العام مش مريحنى وكمان كنت عايز اغيرة للون البيج اللى بحبه (الفكره جاتلى لما شوفت عربية bmw دوخل فرشها وخصوصا الابواب لونها بيج) اتهوست بالمنظر وقررت اعمله وطبعا بالمره اعمل ازاز كهرباء ورا مع شوية اضاءة بسيطة كده ونور شبورة والتكييف اللى يا خشارة ملحقتش اعملة لان الموضوع فتح وعدى الميزانية بس على الاقل اطمنت ان المروحة فى التابلوه شغالة وبتطلع هواء ودايرتها مظبوطة بعد ماروحت للكهرباء ووصلته رسالة فنى التكييف (شغل المروحة وظبط الكهرباء عشان مانشكش فى اى حاجه فى دورة الهواء من جوه التبلوه وتعلالى –اللى هوه انا) ولما العملية صرفت مالقيتش فلوس للتكيف اللى كان محتاج (كمبروسر بالقاعدة وسربنتينة وخراطيم وفريون) بمتوسط1500 جنية وكل ده الشغل اللى فى الحوض ومش محتاج حاجه من جوه فا ظبطت جوه وباقى اللى بره ابو 1500 ملحوقة ان شاء الله
وبعد كده اجيب شوية كماليات جهاز انذار على طقم طاسات وعراقات وشكاعة ومخدع و....و.... الخ هذه الكماليات
وفضلت اجهز للموضوع ده خلال 6 شهور تقريبا من شهر 9/2010 الى شهر 3/2011 ويشاء السميع القدير اتعرض لضائقة مالية بسبب تغيير السكن
فكنت محتاج اكمل على المبلغ اللى معايا واخد شقة تانية وبكل اسف فكرت فى بيع العربية على نن عينى والله بعد ماجيبت لها حاجات بحوالى 1500ج واكتر على امل اركبها لما اجى اشد وبعد ما صرفت عليها حوالى 6000 ج واكتر من ساعة ما اشتريتها
وقررت البيع وعملت الموضوع وعرضتها طبعا ما زودت على سعرها قيمة اللى اتصرف عليها فى العفشة وبعض الصيانة فا وقفت عليا فى وقتها حوالى بأكتر من 23500 والحمد لله ماشية زى الساعة عرضتها على 22500 قابل للتفاوض فى حدود 22000 وهما اللى كنت محتاجهم ده غير الحاجات اللى ماركبتهاش وقولت يعوض عليا ربنا والاخ الفاضل SAD BIRD الله يجازية خير كان متعاطف معايا جدا ومقدر حالة العربية والحالة اللى كنت فيها عشان بيعها ويعلم الله انه جالى 20 الف ومارضيتش على الرغم من الزنقة اللى انا فيها( مش الزنقة بتاعة القذافى فى ليبيا هههههه) حسيت انى كده برميها بعد ما ظبطها وقعدت حوالى اسبوع ماحدش سأل فيا بعد 4 اتصالات من اللى عايزين يشتروا وبيوقعوا فى سعرها( والحمد اللى انها ما اتباعتش) ربنا فرجها وكرمنا اخر كرم وحسيت نها رجعت لحضنى تانى وعلى طول حدد الفترة اللى هبتدى فيها الشغل خلا اجازات شم النسيم وتحرسر سينا وعيد العمال لانى قررت بعد كرم ربنا انى اعمل فيها كل اللى اقدر عليه بنفسى بعد ما اتعلمت حاجات كتير من المنتدى العظيم ده ومنتديات اجنبية بتعلم ازاى تعمل الحاجه بنفسك وطول الفترة اللى فاتت كنت بجمع معلومات ومواضيع وصور وتجارب واحتفظ بيها عشان التطبيق ومنتظر اشدها بفارغ الصبر بعد مااجمع كل اللى ناقص +اجره الصنايعية+ ثمن الخامات
وقبل ما ابتدى فى اى حاجه طبعا وخصوصا الدوكو روحت لكذا واحد على اسا انها شغل مرمات يعنى اللى عايز يترش هيترش واللى مش عايز(مافيهوش سمكره يعنى) هايتساب والاسعار ابتدت من 450 لغاية 800 ده شغل مرمات لغاية ماربنا وفقنى للاسطى تحى ابو اسامة ورشته على اول شارعنا فى امبابة شاف وعاين وحسبهالى 800 كلها دهان ميتاليك يالاكصدم بالجنوط بالفيبر الداخلى وبعد مافكيت الفيبر الداخلى وديته عشان يترش بصراحة الراجل اتفاجأ وكان عنده حق لان الكمية كبيرة جدا وهتاخد بويه طتير فقالى دول لوحدهم 150 بس بعد ما كان ابتدى يشتغل فيهم (لانى وديتله شوية هههههههه فافتكر ان هم دول بس زى اى عربية وبعدين لقانى عمال احول له كل شوية فعشان كده زاد السعر الاجمالى عن 800 ليصل الى 950 وبصراحة انا برضه قدرت وما اختلفتش معاه خصوصا بعد المعاملة الممتازة والشغل النضيف اللى شوفتة من اسامة ابنه كان اخر اهتمام وحرص
مش عايزين نخش فى تفاصيل المراحل والاسعار دلوقتى خلييها مع بعضها عشان تبقى يوميات متتالية انا بس بحكى المواقف اللى حضرت فى ذهنى
واكيد فى حاجات كتير ناسيها ممكن افتكرها مع المناقشات فيما بعد ام شاء الله
المهم ماطولش عليكو اكتر من كده انا عارف انكم زهقتوا من الرغى واللى مش عايز يقرأ يتفرج
استنوا اخر الصور ان شاء الله بالاسعار والتكالف والاحداث