قديم 18-05-2012, 02:39 AM
الصورة الرمزية حمدي 84
حمدي 84 حمدي 84 غير متواجد حالياً

حمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the rough
افتراضي رد: أعرف كل شئ عن السباكة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوشروق مشاهدة المشاركة

الموضوع فى قسم تجارب الاعضاء
أسمه معرفة أى حاجه عن تركيب السيراميك
لصاحبه أ. حمدى
تقبل تحياتى
السلام عليكم استاذنا الفاضل ابو شروق اولا اشكرك علي كرم اخلاقك وحسن الظن اللي اسال الله ان يكون خير مما تظن والا فانا اقل من ذلك لولا فضل الله واحيك علي تواضعك انك تحيل اجابة سؤال الي اهل الاختاص مع العلم انك لو اجبت لا يقدح احد في اجابتك لانك يدك في المهنه وبيمر عليك صنايعيه خصوصا السيراميك فاكيد انك علي علم بمثل هذه الامور ويشاء الله ان اقراهذه المشاركة مصادفة لاني في الحقيقة كان عندي سؤال لحضرتك واسف اني بتعبك معي وهو لي واحد من اقاربي دق طلمبة مياه جوفيه للبيت واخرج منها اربع حنفيات لاهل الشارع وطبعا ركب ماتور رفع واحد حصان نوعه كلبيدا ايطالي ودي بناءا علي راي السباك اللي ركب الحنفيات والراجل اللي دق الطلمبه وقالو ان هذا افضل الانواع وقالو ان من كثرة الضغط ممكن يكسر المواسيروالطلمبة دي علي عمق 50 متر وقالوا ان الماتور ده بيرفع 13دور ولما ركبناه وجدناه لا يرفع الدور الثاني ولو رفع للثاني بتكون الميه ضعيفه واذا فتحت حنفيه من الاربع اللي في الشارع بتقطع الميه عن الدور الثاني تماما وجبنا ماتور مستعمل وجربناه لعل الماتور الجديد يكون فيه عيب وجدنا نفس الوضع وطبعا الراجل اللي دق الطلمبه قال حل صعب ولم نقتنع به اصلا وهو انه عايز يحفر في الارض 3 م ويعمل غرفه ويضع الماتور فيها وقال انه يطلع ميه عشرة اضعاف وطبعا الكلام غير مقنع اضافه الي صعوبة تنفيذه فاحب ان اعرف راي حضرتك وربنا يجازيك خير

واخر دعوانا بتوفيق ربنا ان الحمد لله الذي وحده علا