قديم 13-03-2010, 11:14 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: كل المعلومات و الاسعار عن لانسر البومة الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

تصحيح بسيط بس لbraveheart باشاا

4G18

The SOHC 4G18 displaces 1.6 L (1584 cc) with a bore and stroke of 76.0 mm x 87.3 mm. It is a 4-valve per cylinder engine. Output is 105 PS net at 6000 rpm (Middle East specifications) , 122 ps gross (Gulf Countries specification), 96 PS net with 151 NM (European specifications).

المصدر wikipedia

_____

بالنسبة للعربية ... محدش يزعل بس هوا فى حد بجد هيدفع 132 الف جنية فى لانسر بوما تكنولوجيا 2003 ؟؟
وبعدين هما بيشتغلوا نفسهم ؟؟؟ شالوا الفتيس الcvt 5spd وحطولنا فتيس عادى 4 نقلات استيترونيك؟؟
الcvt طبعا افضل مليوووووووووون مرة ... وهو الفتيس اية اصلا غير سرعة upshift
وبعدين لية اجيب بومة لما ممكن اجيب ليون جديدة فول اوبشن ..(tc ,esp,جنوط 16 ,فتحة سقف ,بلوتوث ,موتور وتكنولوجيا فولكس فاجن ) ودا كلة ب138 الف دلوقتى
اذا كان الكورولا الmmt advanced كانت وصلت ل132
وفية طبعا الاوبل استرا ايزى ترونيك .... تضربها بالنار !
وفية شيفرولية كروز ... عربية ت حفة وتكنولوجيا جديدة وثبات وكماليات لاتحصى ب130 الف
دا انا حتى لو هجيب مستعمل نضيف ... زى الجولف 5 او اوبل فيكترا او اوكتافيا

مش عارف اقول اية واللة ..... بجد سعر مبالغ فية اوى اوى اوى اوى اوى اوى اوى

هما لسة فاكرين اصلا الموديل دا لية ؟!
انا جربت الانسر 1300 لمدة شهر .. بجد الياريس تضربها بال****
تكنولوجيا جديدة واسرع وانعم واعلى واوسع واشيك وامتع فى القيادة مييت مرة

يعنى من الاخر استهبال رسمى .... نزلوا فتيس اوحش وجنوط اوحش وزودها 15 الف

ربنا يهدى
اولا عن موضوع الشارك و البومه موضوعهم كبير بس في النهايه الاوتو البومه بتكسب بجداره اما المنيول الشاركالحقيقه عمري ما شفت عربيه علمت عليا بالشكل ده ولا حتي الالنترا
اما عن الانسر ولله يباقا علي كدا بي ام عربيه زباله لانها مغيرتشي شكلها من 2006 هي و مرسيدس العيون الي لسه متغيره السنه دي و بقلها حوالي 7 سنين في الخدمه!!!!!!!!!!!!!
يعني لانسر بومه اصلا من نهايه 2003 الي 2007 و نظرا لنجاحها و الطلب عليها اتفتح تصنيعها 4 سنين كمان دا طبعا يدل انها سياره رائعه جدا
عن الفتيس القديم ولله يا مان في ناس بتعتبره عيب و في ناس بتعتبره ميزه بس هو كان في كلا الحلتين مش عامل تغيير جوهري في الاداء بس عن كلامك يعني ايه شلوه و حطو فيتس عادي يعني مثلا من كلمه عادي دي نفهم انه اوتو لا دا استيب ترونك يبقا منين عادي و منين حضرتك بتقول القديم احسن منه هو حضرتك جربت الاثنين ولا حاجه؟
انا رايي طبعا الفتيس الجديد افضل لانه بيجمع بين المنيول و الاوتو و في الريسس طبعا هيبقا افضل
ياريت تقول ليه ليون دي مركتها ايه لاني مش متزكر العربيه؟
و عن الكورولا الشكل الجديد علي الاقل البومه مفهاش عيوب اما الكورولا موتور بفتيس زباله موتور تقيل علي البدي و ده مشاكله هتظهر بعدين علي فتيس ملئ بالمشاكل و العيوب و تيوتا بتحاول تعالجه دلوقتي دي العربيه البتحطها ادام بومه؟
الاسترا دي عالم تاني دي اوبل الالمانيه هي كدا كدا كسياره تدوس علي الكورولا و الانسر بالجزمه بس دا مقابل سحب بنزين و قطع غيار فوق النار و سعر اعادده بيع منخفض يبقا هي خسرانه في السوق المصري بلا محاله
ايه الي جاب اوبل لكروز لانسر طبعا لانسر افضل من كروز من جميع النواحي ما عاد الشكل و دي ازواق و انا افضل لانسر لاني بحب التعديل عربيه حجتها عند عم عبدو البقال بس من حيث موتور و جوده تصنيع او الثبات طبعا لانسر تكتسح بجداره
عن اليوزت ولله دا عالم تاني عني انا كنت جايب بتعتي ب90 في نفس الوقت كان معروض عاليا اوبل فكترا 2008 ب95 يعني لقطه و كان معروض عليا مزدا 3 2008 ب100 و كنت هنزلها ل90 كمان و كانت كمله فتحت سقف جنوط يعني اعلي فئه العربيتين يضربو الانسر بالجزمه بس موضوع اليوزد ده انا شفت فيه كتير و مش ناوي جرب و ارمي 100 الف في بطيخه و كمان في مثل بتقول الجديد جديد
ولله انا شايف ان سعر لانسر بومه جميل جدا و يدوب عليها
عن اليارس و الانسر انا عندي صديق معاه يارس 2008 1300 منيول كامله ياراجل وحد الله بالتكتك الي انت بتتكلم عليه ده
عن الموتور ولله انا مجربتش لانه منش بيحب الريسس بس هو عن لسانه قال ان اوتو 1300 و انا منيول هطلع منك و هتجبني بعد ال100 بس الي انا متأكد منه انا لو 1300 منيول كنت هكسبه بكل جداره
عن موضوع الوسع طبعا لانسر اوسع بكتير و اوسع من الكورولا و المزدا كمان
متعه القياده تحس بيها في السيارات الرياضيه مش المني طبعا بالطبلو و الشكل و الطاره الرياضيه و الموتور الرائع لانسر تعطي لك اعلي احساس بالراحه و المتعه
طبعا مقارنه لانسر 1300 منيول مقابل تويتا يارس اصلا دا ظلم لليارس لانها فئه مختلفه و كدا كدا هتخسر و حتي الكورولا كأداء رياضي علي ايدي كورولا موتور سوري بينعر و مش بيجري و دخل لانسر 1600 اوتو كمله علي كورولا 1600 اوتو كمله الشكل القديم طبعا و هتشوف عجز الكورولا ادام لانسر
في النهايه احب اقول لك لانسر زي الجوهره مهما الناس قالت نورها رخم لا شكلها وحش مش عارف بيحبوها علي ايه هتفضل جوهره

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ