قديم 30-10-2009, 06:30 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربة قياده نيسان صني سوبر صالون 2010

الف مليون مبروك يادكتور وانت بس اكمنك واخد ع الشاهين وهيا عربية رخيصة عن النيسان فبتتكلم بطريقة زى متكون حتى خايف الدنيا تنطر فوقها متخافش وجمد قلبك ياعم ولمعلوماتك النيسان اطول واعرض من الكورولا القديم لكن موديل كورولا 2008 ومابعده معرفش زيها والا اقصر وهيا اطول من اللانسر بجميع اشكالها ودى تجربة عمليه يعنى انا منطقة الزيتون ورغم كل العارات اللى فيها جراجات الا ان من كتر العربيات عندنا مش لاقيين اماكن لافى جراج ولاشارع وسبب اقتناعى انها اطول من جميع موديلات اللانسر والكورولا حتى موديل 2007 قبل ميغيرو شكلها ان ممكن مكان ميكفيش انى اركن فيه وخاصة انى ساكن على ناصية فى تقاطع شارعين والاقى العربية شنطتها بره فى الشارع وجارى ييجى يركن اللانسر او الكوورلا فى نفس المكان وتلاقى العربية مش طالعة فى الشارع ثانيا لما سالت عن الزنان او العصفورة فى التوكيل قالو ان العصفورة اللى بتصفر عند 120 كيلو مش موجودة فى سيستم العربية لانى بسوق بسرعات عالية جدا ومبحبش الدوشة وده ميزته انه هيقرفنى ويصدعنى هيخلينى انزل السرعة لكن قالو ده سوفت وير مش موجود وسبحان الله انت استنيت الذهبى اسبوعين وانا استنيت النبيتى اسبوعين واحب اهنيك لانه اشيك الوان النيسان وخاصة لما تتلمع وتتغسل بحس انه شارعنا كله بيتفرج عليها رغم ان فى عندنا لانسر وتيريوس ومرسيدس عيون وغيره من الماركات لكن دى بلونها النبيتى شكلها ابهه جدا انا مش هعرف افتيك فى التكييف لانى مبحبش التكييف اصلا فمبشغلوش الا لو معايا ناس فى العربية او العيلة واللى هقوللك عليه بقى انى وانا بشترى كنت ناوى اشترى لانسر واخدت واحد صاحبى طويل وقلتله اقعد ورايا ورجعت الكرسى بحيث ابقى مستريح فى السواقة فقال انا اتزنقت ولما ركبنا النيسان وعملت نفس الحركة قال انا هنا مستريح اكتر واشتريت النيسان وده يؤكد موضوع الركنة اللى قلته قبل كده بالنسبة لثبات العربية هيا ثابتة لحد 180 كيلو وانا شخصيا وصلت بيها لحد185 وكانت ثابتة بس عند ال185 ثباتها بدا يقل وعموما السرعات العاليه عايز واحد حافظ الطريق وعينه على الطريق لحد مدى البصر مش امام العربية فقط وعل فكرة متخافش على العربية انا مش بقوللك تعمل زيى انا بحملها بالطن الا ربع بضاعة يعنى شغالة نص نقل واخير ا العربية فيها 3 عدادات واعتقد ان اللى بتقراه ده معناه 200 متر و ده معناه ان المعهد الازهرى قريب منكو جدا اخيرا انصحك تقرا دليل التشغيل او الكتالوج لانه واضح من طريقة كلامك انك مبصيتش فيه مع العلم انا استفدت منه كتير واخيرا ربنا يرزقك خيرها ويكفيك شرها اللهم آمين