قديم 24-10-2011, 01:30 AM
الصورة الرمزية ls1090
ls1090 ls1090 غير متواجد حالياً

ls1090 has a spectacular aura aboutls1090 has a spectacular aura about
افتراضي رد: زيت المحركات المانى الصنع LIQUI MOLY

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmanahry مشاهدة المشاركة

خبر جميل جدا بسبب انه اتى من خبرة عملية انا اعرف ان زيت LIQUI MOLI هو الزيت المعتمد لصيانة المرسيدس فى السعودية ولكن معلوماتى تاتى من ال TECHNICAL DATA التى تاتى فى ملف ال PDF من نوع الزيت يهمنى ال VISCOSITY INDEX والFLASH POINT وال POUR POINT ومن هنا ابنى استنتاجى على نوع الزيت المستحب استخدامه فى الاجواء الحارة اما ال ADDITIVES التى ترفع من كفائة الزيت فهذه اسرار شركات والخبر الذى سوقته سيادتك جدير بالاحترم وهى اضافة مهمة لمعلوماتى وهى دليل قوى على براعة الالمان فى تصنيع زيت WITH WIDE RANGE OF VISCOSITY وخلق زيت عالى من ناحية ال SHEAR POINT
شكرا جزيلا الفاضل على هذه الافادة
انا الى شاكر حضرتك كثيرا على الاهتمام من خلال بحث كثيرا فى الموضوع عرفت ان افضل زيوت المحركات الحدثية هى SAE 5W-30 او0W-30 وده غالى الثمن فى معظم شركات الزيوت ولكنه لا فائده من استخدامه فى مصر لان درجة الحرارة لا تصل 0 فلوس على الفاضى انا بستخدم حاليا mobil 1 formula 5w-30 هو افضل من mobil 5w-50 وناوى اغير الى liqui moly top tec 4200 5w-30 او top tec 4600 5w-30 ان وجد مع العلم ان التكلفة اعلى من top 4100 5w-40 للعلم انا امتلك سيراتو 2010 وموتور الجاما الى فيه الباستم ضيقة لذلك افضل النوع المذكر سابقا والى رشحلو الى الموقع ولك جزيل الشكر تقبل تحياتى