قديم 19-07-2010, 02:50 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لماذا نجحت اسبيرانزا فيما فشل فيه الأخرون

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmooud135 مشاهدة المشاركة

[SIZE=5][COLOR=blue]ا
العربية مع انها منتشره لكن قطع غياره غاليه جدا ؟
العربية مع انها منتشرة اعاده بيعها فى الارض؟
العربية مع انها منتشره قطع غياره غير معمره ؟
العربية مع انها منتشرة بتخرج من المصنع فيها عيوب صناعة ؟
العربية مع انها منتشرة التوكيل فشل فى صيانتها ؟
[SIZE=5][COLOR=#0000ff]

بالنسبة للأسئلة

قطع الغيار غالية نسبيا على الرغم من إن السؤال ده كان محتاج أمثلة على الغلو زى مثلا مقارنة بين أسعار قطع الغيار اﻹسبيرانزا مع قطع غيار الفيرنا لكن عموما السبب اﻷساسى فى غلو أسعار قطع الغيار هو حداثة السيارة و إحتكار الوكيل لقطع الغيار- حداثة السيارة بمعنى إنها بقالها تلات سنين و نص أو أربع سنين بس فى السوق يعنى جديدة لسه - أما إحتكار الوكيل فهسألك أنا سؤال لو إنت تاجر و لقيت إن الوكيل بيبيع قطع الغيار بسعر خيالى هتعمل إيه ؟ و عموما أسعار قطع الغيار عمالة تزل مع زيادة إنتشار العربية و أظن حضرتك كنت عامل موضوع عن تاجر فى إمبابة تقريبا

إعادة بيعها فى اﻷرض
السبب إن الخيارات للى بيشترى عربية و إمكاناته محدودة يا إما يشترى عربية صينى زيرو يا إما يشترى عربية كورى أو يبانى مستعملة

إنما حد يشترى صينى مستعملة فده هتلاقيه قليل قوى يعنى الطلب على السيارات الصينى المستعملة ضعيف جدا و بالتالى اﻷسعار لازم تنزل لكن أنا برضه عايز أنبه لحاجتين إن كل العربيات الزيرو بتنزل مبلغ محترم عند إعادة البيع - ثانيا العربيات اللى ماسكة سعر كويس زى اﻷكسنت و اللانسر و غيرة بتتياع بعد عشر سنين إستخدام و معنى كده إن فيه أثر تضخمى للنقود (و حضرتك فى البنك المركزى و سيد العارفين) بمعنى إن اﻷربعين ألف إللى يجيبوا أكسنت مستعملة إنهاردة يساوو عشرين ألف من عشر سنين

قطع غيارها غير معمرة

صح و نيلة و زباله لكن العيب فى اللى بيستورد زبالة المصانع مهو فيه قطع غيار رخيصة و سيئة لكل موديلات السيارات ، و على فكرة السؤال ده بيتناقض مع السؤال اﻷول يعنى مفيش قطع غيار رخيصة و معمرة .

بتخرج من المصنع و فيها عيوب
صياغة السؤال غلط أصلا حضرتك بتسأل ليه مع إنها منتشرة بتخؤج من المصنع فيها عيوب ؟
المفروض السؤال يكون ليه على الرغم من إنها بتخرج من المصنع فيها عيوب إلا إنها منتشرة؟
و لو صياغة السؤال بقت كده يبقى اﻹجابة هى الموضوع إللى إحنا بنتكلم فيه ده كله

فشل التوكيل فى الصيانة

صياغة السؤال بتحمل اﻹجابة بمعنى علشان العربية منتشرة التوكيل فشل فى صيانتها نتيجة للضغط و لكن مش بس الضغط أكيد طبعا فيه مشكلة فى مراكز الصيانة فيه إنعدام ضمير و غلو اﻷسعار و سوء المعاملة

أخيرا أتمنى إن ربنا يرزقك و يقدرك و تبيع العربية قريب و ترتاح منها طالما مش قادر تقتنع بيها