قديم 23-11-2008, 03:16 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي اياكم و السفر بدون نوم

الموضوع ده عن تجربة حقيقية انا في القاهرة واقف تحت البيت شلت غطا العربية سخنت و هنطلق اروح لاصحابي شوية يوم الخميس الساعة 10:30 ليلا و انا بكلمهم في التليفون و لسه هركب و امشي التليفون رن والدي هو المتصل (كان في سفرية لدمياط تحديدا قبل دمياط ب 7 كيلو)ايوا يا محمد ابوك عمل حادثة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!برجله و لخبطه و ذعر و حالة ما يعلم بها الا الله ضربات القلب ولا 120 ضربة في الدقيقة الحمد لله صدرت من والدي الجملة اللي كان نفسي اسمعها منه (انا كويس الحمد لله طلعت سليم و مفيش حاجة)اكن ميه ساقعة نزلت عليه بالظبط و انا في عز الحر

طب ايه حصل عدة عوامل(ارهاق+عدم نوم+نور العربية مش كويس+اضاءة منعدمة في الطريق+سرعة مش عالية 80 كم تقريبا لكن في الاصدام طبعا كان ليها اثر)=والدي دخل بالعربية في اللسان اللي قبل مطلع كوبري بالمرسيدس نتيجة الارهاق و مشافش كويس طلع بالعربية فوق الرصيف و ستر ربنا مفيش عواميد نور......

الاضرار في العربية:صدر العربية اتكبس لجوا و الردياتير قريب جدا من الارض صدر العربية لما اتكبس خلا الرادياتير يزنق علي المروحة مروحة صلب و تقيلة جدااااااا طار منها ريشه و الرادياتير بيجيب مياه حاليا

الحمد لله ليا معارف هناك تاجر قطع غيار سيارات فولكس و سيات كلمته كان خارج دمياط بعت ناس قطروا العربية و نزلوها من فوق الرصيف و ودوها عند محلات صاحبي التاجر و الصبح بدري الصدر اتعدل الي حد كبير بزرجينه و حطوا ميه و دارت العربية و هي تصدر اصوات عجيبة لم ارها في مرسيدس من قبل

النهاردة بليل سوقتها العربية كلها مفكوكة من بعضها صوتها علي و المروحة صوتها فيه زنه غير مريحة و انا اعد العربية كلها بتترج و ده مكانش بيحصل قبل كده سحبتها مش زي الاول مش عارف ليه فيه لحامات في الصدر لازم تتعمل عند سمكري....

حمدت ربنا ان والدي بخير و في داهية العربية و هتتظبط الاضرار مش ضخمة و شاسيه العربية سليم بس شوية اصوات كده هتتظبط في الصيانة ان شاء الله

الخلاصة للمسافرين كونوا حريصين علي انفسكم و علي اولادكم اللي انتوا سايبينهم في البيت بلاش سفر من غير نوم بلاش جري بالعربية خصوصا لو عربية 180 حصان!!
نور العربية لازم دايما يبقي متظبط و قوي و لمبات شديدة وجود كاسيت او شخص يسليك في السكة لان السكووووووووت يبعث علي الملل و النوم.......

نور كويس+سرعة معقولة+نوم عميق قبل السفر+رفيق علي الطريق+توفيق ربنا=توصل بالسلامة بأذن الله