قديم 26-09-2013, 09:32 AM
LeitoSR LeitoSR غير متواجد حالياً

LeitoSR is on a distinguished road
افتراضي رد: عندي مشكله في بيجو 307 ضروري الدخول

أخ GTR

مش عارف بصراحة أشكرك أزاي,,
أنت وضحت لي حاجات كتير جداً مكنتش واضحة لي أول مرة,,
والميكانيكي كان طبعاً هيغير طقم الكلاتشات فقط بدون ال Brake Band
وأنا كنت قريت علي منتديات خاصة بالسيارات الفرنسية أنهم واجب يتغيرو لو الزيت نزل مع محروق مع تغير الكولر أو الHeat Exchanger
بس أنا معنديش تأخير في النقلات ودا اللي أعرف أنهم بيغيرو كولر عشانه,,
أنا عندي لما بقف في أشارة مرور أو مطب, وأجي أطلع والعربية علي D بحس أنها مش واخدة غيار أكنها N وتطلع برزعة قوية ودا اللي بيزعلني,,

أول مرة أعرف منك عن بستون الكلتشات برضه, وأعتقد أنه مهم لحبك ضغط الزيت, وأكيد طالما هنفك يبقي لازم نغيرة مش هوفر في تمنه وأرجع أفك أتاني,,

جزاك الله خيراً علي أفادتي بالمعلومات دي,,
حبيت أعرفك أني جبت الزيت بالفعل والعلبة شكلها أتغير,, 4 علب من اللي 1 لتر.
اللي علي اليمين الشكل القديم,, واللي علي الشمال البيضاء دي من أول 2013

وفاضل كدا بعد ما قريت كلامك إني أجيب الكلاتشات وهزود علي ال Brake Band's وبستون الكلتشات.

بس هيتبقي أني الأقي ميكانيكي كويس وهعرفك أنا هعمل أيه أول بأول,

أنا مش لاقي ميكانيكي كويس,, وكنت بفكر أجيب مفتاح العزم لأني قريت أن فيه مسامير لازم تتربط بيه أفضل من المفتاح العادي,, وأعمل شغل الفتيس بنفسي إذا قدرت واللي شجعني علي دا كلامك لما قت في الموضوع أن فتيس بيجو AL4 سهل أن الواحد يفتحه وينضفة لأنه كله أجزاء كبيرة ومش معقد ولا صعب زي الفتيس الصيني أو الكوري الأوتوماتيك.

ونزلت المانيوال بتاعه, وأخدت فكرة أكتر عنه
http://www.mediafire.com/download/3h...ansmission.pdf

وفيه مانيوال تاني خاص بالعمرة, مش فاكر مكانه دلوقتي بس هرفعهولك أول ما الأقيه إذا حبيت تقرأة,,
وأنا كنت عامل أكاونت علي السيرفس بوك بتاع بيجو, وشوفت الكلاتشات, بس مكنتش أعرف أنها غير ال Brake Bands وهبعت لك رقم VIN دلوقتي علي الخاص

أنا مش عارف أشكرك أزاي علي مساعدتك ليا وأهتمامك بالرد وتوضيح الحاجات اللي محتاجة تتغير ليا بالصور,,
جزاك الله كل خير بجد,