قديم 05-09-2011, 10:07 AM
abdalraahman abdalraahman غير متواجد حالياً

abdalraahman is on a distinguished road
افتراضي رد: اى استفسار بخصوص البنوك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zobad مشاهدة المشاركة

انا كنت عايزه استفسر عن بنك CIB
مع العلم انى فتحت عليه حساب من اسبوع واحد بس لتحويل المرتب وانا مرتبى 2500 جنيه وعايزة اشترى افيو اوتوماتيك ودى تقريبا ب 88 الف جنيه او بروتون ساجا اوتوماتيك ودى تقريبا ب 73 الف جنيه مع العلم انى مش معايا غير 15 الف جنيه بس انا موظف خدمه العملا فى البنك قالى احسنلى اعمل قرض شخصى مش قرض سياره بس انا مش عارفه الفرق بينهم انا كل اللى عايزاه اقصى تموين البنك ممكن يدهولى على اطول فتره سداد اللى عرفت انها 7 سنين بحيث انى اسدد للبنك الف جنيه شهريا ياترى فى حاجه ممكن تسمحلى بكده واقدر ابدا فى الاجراءات بعد كام شهر بالظبط من تحويل المرتب عشان ميبقاش فى احتمال انهم يرفضو يدونى القرض
القرض الشخصي افضل من عدة نواحي :
أولا : هتاخدي الفلوس منهم و تشتري بيها العربية او اي حاجة و تبقى انتي المالكة الوحيدة ليها ، لكن قرض السيارة هيتعمل حفظ ملكية على السيارة لصالح البنك الى حين الانتهاء من سداد كامل الاقساط .
ثانيا : لو حبيتي تبيعي العربية بعد كده و هيا عليها حفظ ملكية مش هينفع الا لو كيشتي العربية كلها للبنك ، لكن لو كنتي شارية العربية باسمك انتي بس بالقرض الشخصي يبقى تبعيها في اي وقت براحتك .
ثالثا : غالبية البنوك بتشترط في حالة قرض السيارة انك تأمني عليها و تجددي التأمين كل سنة من سنوات القرض ، و ده هيكلفك مبلغ كبير جدا اذا كنتي لا ترغبي في التأمين من الأصل .
رابعا : فايدة قرض السيارة في غالبية البنوك بتكون اعلى من غيرها ( مثلا 9.5% في بنك كريدي اجريكول مصر )
خامسا : اجراءات ترخيص السيارة اللي بقرض بتكون مقرفة جدا ، جواب من البنك للمرور و بعدين تعطي للبنك صورة من الرخصة ، و كل سنة تروح البنك تاخد جواب للمرور بتجديد الترخيص ، و الترخيص بيكون سنة بسنة مينفعش مثلا 3 سنين ، و في المرور بيعملك الرخصة مكتوب عليها حفظ ملكية بيكون شكلها بايخ لو حد شافها خاصة لو انتي رغبتي في ان يكون تقسيط السيارة سر شخصي .
اخر حاجة لو هتاخدي قرض شخصي ده يكون طبعا افضل حتى لو فايدته اعلى بس متقوليش للبنك ان الغرض منه شراء سيارة اكتبي اي غرض ( ضيق مالي - ظروف خاصة - السفر للسياحة - الزواج - العلاج - اي حاجة تناسبك )
ارجو ان اكون افدت حضرتك