قديم 15-06-2010, 02:06 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تحويل السيارات للغاز الطبيعي خطوة خطوة (تقرير مصور)=Convert cars to N.G. step by step

أولا الموضوع رائع، وأكثر من رائع، لكن بالنسبة لي أعتقد أنه من غير المجدي أبدا التحويل للغاز؛ لأن ببساطة قيمة التوفير في كل 100 كيلو لا تتعدى 4.5 جنيه، وأنا بأمشي بالعربية 200 كيلو في الأسبوع، وده معناه إن الوفر هيبقى معايا حوالي 9 جنيه في الأسبوع، يعني حوالي بالكثير 40 جنيه في الشهر، يعني 400 جنيه كل عشرة أشهر، يعني 2400 في ال60شهر، يعني ببساطة لن أوفر في خلال خمس سنوات إلا 2400 جنيه، وده مبلغ زهيد جدا، وده معناه إني عشان أجيب المصاريف إلا صرفتها، يبقى لازم أمشي بالعربية ما يقارب 12 سنة، وده رقم مبالغ فيه جدا.
ولذلك أنا أرى إن الشخص إلا بيتحرك بعربيته في حدود ال1000 كيلو في الشهر لا يقدم أبدا على تحويل سيارته لغاز.
ده بالنسبة للتكلفة، ناهيك عن بقية الأضرار التي أوضحها الباشمهندس مشكورا.
ناهيك عن أني لا أجيد الطقوس اليومية التي يجب أن أفعلها للمحافظة على محرك السيارة، زي إني لازم أدور العربية على البنزين وأسخن عليها، وبعدين أحول لغاز، وبقية هذه الطقوس، التي تبدو مملة.
ناهليك عن إن تانك البنزين إلا بيسع فوق ال40 لتر ممكن يمشيني حوالي 400 كيلو بدون أن أذهب مرة أخرى إلى البنزينة، أما تنك الغاز لن أسير عليه أكثر من 170 كيلو وده رقم قليل جدا.
وشكرا ليك للمرة الثانية