قديم 17-08-2011, 01:06 PM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نفسي اعمل مشروع ومش عارف ابدا منين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirsaid1 مشاهدة المشاركة

شكرا يا استاذ ايمن

هو تقريبا هناك بتشرى العربيات المستعملة الاول حسب رغبتك وبعدين فية اماكن متخصصة فى تقطيعها وتغليفها

بس السؤال هو الموضوع دة ممكن فعلا مجدى ومربح ؟؟

وهل ممكن البضاعة تتباع بسهولة ؟؟؟

فعلا انا محتاج اراء وخبرات المنتدى

وشكرا
التجاره فى قطع الغيار الاستيراد ليست صعبه ولكنها تحتاج الى خبره عدد من الصنيعيه بمعنى يجب ان تكون فاهم للميكانيكا حتى تستطيع فهم العميل حين طلبه لقطعه الغيار وكذلك الكهرباء والعفشه والسروجى كل ما هو موجود بالسياره وان تحفظ كل جذء بها وتستطيع ان تكشف على قطعه الغيار بدون ان تجربها لان تاجر الجمله او المستورد لا يرجع البضاعه التى يشتريها فمثلا ممكن تشترى مائه مروحه بدون ان تجربهم وعليك بخبرتك ان تفرق بين المروحه السليمه والتالفه والا تخسر مبالغ كبيره حتى تستطيع ان تأخذ خبره المهنه اما تجاره قطع الغيار الجديده لا تحتاج الى اى خبره وتحتاج فقط الى بائع لبق و ان تعرف الانواع المطلوبه فى السيارات التى ستعمل بها ومعظم هذه المحلات تقف فيها سيدات لسهوله المهنه وايضا اى قطعه غيار تالفه ترجع الى المصنع بخلاف الاستيراد والله يوفقك لما فيه الصالح لك

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431