قديم 11-10-2010, 04:50 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: PEUGEOT 504 اسم من ذهب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

يا سيدي الفاضل احنا بنقول وزنها النسبي ... مش وزنها ... الطياره البوينج وزنها كام ... و رغم كده بتطير !!!!
ليه علشان شكل الاجنحه مع قوه دفع الموتور النفاث بيخلي وزنها النسبي اخف من زن الهوا ... تخيل !!!
والمركب بتعوم علشان وزن الحجم المزاح من المياه اتقل من وزنها الكلي .. تخيل برضو !!
البيجو شكل شنطنها عامل زي جناح الطياره ... فبيخلي مفيش حاجه اسمها داون فورس Down Force
اللي هو ضغط العربيه على الطريق نتيجه وزنها و انسيابيتها مع الهوا و شكلها .. يعني العربيه مع السرعه وانسياب الهوا من فوقها و تحتها بيشكل مع عوامل تانيه قوه ضغط على الطريق او ما يطلق عليه GRIP

عموما بدل الرغي الكتير ... الموضوع ده ممكن يكون مفيد ... علشان نبقى بنقعل الكلام قبل ما نقوله ...
وشكرا
عن الانسـيـابيـه ... و الثـبــات ...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا كان عندى معلومة فى الموضوع ده ان والدى -الله يرحمه- قالهالى من زمان أيام ماكان بيعلمنى السواقة على عربيتنا البيجو ال505 و عشان يحدرنى من السرعة , قاللى أن وزن العربية عالطريق عند سرعة 180 كم/س بيبقى صفر و كمان أعتقد أنه هو قاللى أن الطيارة عشان تعمل Take off بتجرى على ال Runway لحد مايبقى سرعتها 180كم/س و هنا بيبقى وزنها على الRunway صفر و يبدأ الTake off , ممكن تكون الداكرة خانتنى لأن الكلام ده عدى عليه وقت طويييييييييييييل و لو فكرنا فى الموضوع من الناحية العلمية هنلاقى أن وزن السيارة عبارة عن القوة اللى بتمثلها كتلة السيارة على الأرض و أعتقد -و اعدرونى لو معلوماتى مش دقيقة- أن عند تحرك السيارة , الوزن ده اللى هو قوة بينقسم الى جزئين فى اتجاهين متعامدين على بعض الاتجاه الأول العمودى على الأرض الى أسفل و الاتجاه التانى الموازى للأرض فى اتجاه جركة الجسم اللى هو عندنا هنا السيارة و لأن القوة زى ماحنا شايفين انقسمت نصين فبالتالى الجزء اللى ضاغط على الأرض أصبح أقل من لو كانت السيارة ساكنة يعنى واقفة مابتتحركش , أنا آسف لأن كلامى مش دقيق لأن أنا طبيب مش مهندس و آخر مرة أشوف فيها الفيزياء و الميكانيكا كانت فى شهر 7 - 1994 , بتاريخ حصولى على الثانوية العامة , بس المعلومات الميكانيكية و الفيزيائية , انا كنت باخدها من والدى -الله يرحمه- كأمر مسلم بيه لأنه كان أستاد دكتور فى كليه الهندسة .

MERCEDES S550

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم