قديم 06-03-2010, 01:58 PM
elkomi15 elkomi15 غير متواجد حالياً

elkomi15 will become famous soon enoughelkomi15 will become famous soon enough
افتراضي رد: تقرير عن مشاكل وعيوب نيسان صني 2009 - 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmohelsayed مشاهدة المشاركة

بصراحة انا كل ما قرب اقول خلاص هاشتري نيسان صني
ارجع اقلق من التقفيل المصري ومشاكله وشكاوي الناس منه رغم اقتناعي بقوة هذه السيارة
علشان كده قررت اعمل التقرير ده لكل من يريد ان يستفيد منه فيما بعد حتى لا يحتار احد مثل حيرتي الان

اغلب الشكاوي اللي سمعتها وقرأتها في المنتدى ده وغيره تتلخص في الآتي:

1-عزل غير جيد
2- كراسي بتزيق
3- كنبه بتهبط
4- دركسيون تقيل نسبيا
5- بعض المشاكل المتعلقة بالمساعدين والعفشة
6- صوت الموتور العالي مقارنة بمثيلاتها 1600 cc
7- ضيق الكنبه الخلفية

ارجو من كل من جرب نيسان (2009 او 2010) او يملكها ان يؤكد او ينفي هذه العيوب
مع مراعاة ان تكون الردود بشكل يحمل كل معاني الامانة والصدق
حتى تتوفر صفة المصداقية لهذا التقرير ليستفيد منه كل من يقرأه او يستند ايه فيما بعد ان شاء الله

انا اشتريت نيسان صنى ملحق 2010---------ترخيص اغسطس عاملة معايا الى الأن 18 الف كيلو السيارة مانيوال(وندمت انى مجبتهاش اتوماتيك) اى اكس صالون لون شامبين

انا هقولك بصراحة
ف هى عزل غير جيد ومع السرعة العالية بحس انى العربية بيدخلها هواء تقريبا دة من الكاوتش او العزل بتاع الأبواب دى فعلا مشكلة
2- الكراسى فعلا كانت بتزيق خصوصا الكرسى الأمامى ولاكن دة اتعمل فى التوكيل كان مشكلة فى ربط المسامير فقط وتم حلة عيب عادى بيتك حلة فى التوكيل بسهولة
3-الدركسيون فعلا تقيل نوعاا ما مش تقيل اوى يعنى النترا اخف منة ومريح عنة لاكن بص هو مش تقيل اوى ممكن نقول الدركسيون عادى ولا تقيل ولا خفيف متوسط لو للسيدات ممكن يبئة تقيل شوية
4- العفشة والماتور فى الموديلات الجديدة ممتازة العفشة كانت مشكلة فى الموديلات السابقة وتم حلها فى 2009 2010 الماتور اتنين كامة وماشاء الله ممتاز واهم مميزاتة ووحش وثابتة على الطريق وافضل من الألنترا فى السفر
5-الكنبة الخلفية فعلا ضيقة مع العلم انى مش تخين بس طويل شوية
6- صوت الماتور عالى الصراحة انا برضة معاك فى دى مقارنة بالنترا شايفة عالى شوية ولاكن مش بالشكل المقزز

بص هى عربية بتاعت شقى وتعب وتشتغل معاك 5 سنين متشتكيش وبتتحمل مش للرفاهية اوى والصراحة انا عندى النترا ونيسان --------------------فى القوة والمتانة والسفر تكسب النيسان ------------------اما الرفاهية والشكل والراحة تكسب الألنترا --------------------------
اتمنى اكون افادتك على قدر معلوماتى النونو وعن تجربتى للنيسان لاكن بشكل عام العربية دى مريحانى خصوصا انى مخصصها للمشقة والتعب والصفر والبهدلة بمعنى اصح