قديم 02-04-2010, 09:48 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
لو مش عايز عربيتك تتخبط خالص

عن تجربه عمرى ما اتخبط الا لو نسيتهم و ربنا يدمها نعمة

اذكار الصباح و المساء فيهم تلات ادعية قصيرين الى يقولهم ميحصلوش مكروه حتى يمسى ( او حتى يصبح )

1- اعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق ( 3 مرات )
2- بسم الله الذى لا يضر مع اسمه شىء فى الارض و لا فى السماء و هو السميع العليم ( 3 مرات )
3- اللهم انت ربى لا اله الا انت عليك توكلت و انت رب العرش العظيم ما شاء الله كان و ما لم يشأ لم يكون و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم اعلم ان الله على كل شىء قدير و ان الله قد احاط بكل شيىء علما اللهم انى اعوذ بك من شر نفسى و من شر كل دابة انت اخذ بناصيتها ( مرة واحدة )

و انت خارج من البيت قول ( بسم الله توكلت على الله و لا حول و لا قوة الا بالله اللهم انى اعوذ بك ان اضل او اضل او اذل او اذل او يجهل او يجهل على او اظلم او اظلم او افتن او افتن ) احد الصحابة لما حصلت حريقة فى الحى بتاعه جريوا عليه بيحذروه ان بيته بيتحرق فمتحركش من مكانه و قلهم مش بيتحرق فقالوله ايه الى خلاك متاكد قال لهم انه قال الدعاء ده بعد ما خرج من المنزل و الرسول عليه الصلاة و السلام قال ان الى يقول هذا الدعاء لا يصيبه مكروه و فعلا راحوا شافوا الحى كله محروق عدا بيت الصحابى

وقول دعاء الركوب

اكيد عندى اخطاء فى الادعية بس المهم النية و ان انت تبقى متاكد ان مش حيحصل حاجة بس تاخد بالاسباب طبعا
انا اسف على طريقتى فى الكتابة بس نفسى كله يستفيد من الموضوع ده

و ارجوا تصحيح الاخطاء العلمية بالمداخلات