قديم 29-03-2012, 03:14 AM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ناوى اشترى 307 sw بانوراما 2007

اولا :يسعدنى ان اكون اول من يرد
ثانيا : بعد السلام و التحية ندخل فى الموضوع و نبدأبالمزايا
ال307 sw سيارة محترمة بكل المقاييس و هى واحدة من اساطير البيجو اللى حققت نجاح كبير
من حيث الاعتمادية فهى سيارة يعتمد عليها موتور قوى و اقتصادى جدا و صديق للبيئة
و ثبات محترم جدا على الرغم من ان الشاسيه طويل و لكن الفرنسيون ابدعوا فى توزيع الوزن
الامان : اكدب عليك لو قلتلك ان الاختبار بتاع التصادم اخد كام نجمة
بس هى فيها وسائد هوائية كفاية و بارات فولاذ على الابواب و هيكل من الالمونيوم الامقوى يعطى مرونة و قوة ليه فى نفس الوقت
و ده تقرير منظمة الامان الاوروبية عن السيارة (الموديل العالدى مش sw )
http://www.euroncap.com/tests/peugeot_307_2001/107.aspx
السؤال اللى بيطرح نفسه دلوقت
العربية دى فى مصر عاملة ايه ؟؟؟؟
بغض النظر عن المزايا اللى قلتها
العربية اللى بتنزل مصر تقريبا هى اللى بتنزل الخليج و اوروبا يعنى ما تقلقش من الكماليات اللى ممكن تنقص فيها
بس اللى خلى العربية دى تبقى نازل ب 160 الف جنيه و تتباع مستعملة ب نص التمن تقريبا (بدون مبالغة )عدة عوامل نقدر نسميها العيوب :
1 - العربية دى تقيلة فى السوق يعنى مش اى حد عاوزها و تحديدا التجار
2-السبب اللى خلاها كده قطع الغيار و خدمات التوكيل لالنها غالية بطريقة مبالغ فيها و الحل
ممكن تجيبها استيراد
3- مش اى حد بيعرف يشتغل فيها عشان التكنولوجيا بتاعتها عالية شوية بس الميكانيكية بتوعها قليلين و شاطرين و غاليين -طبعا مش اغلى من التوكيل- بس اغلى من بتوع الكورى و اليابانى
4-لو هاتجيب عربية زى دى تبقى عربية العمر ما تنويش تبيعها لانك هاتخسر هاتخسر حتى لو بعتها بنفس السعر
5-انا شخصيا كنت هاجيب العربية دى و سقتها و طلعت ممتازة بس مش هاقدر على صيانتها
عشان كده فضلت الماتريكس لان كل العيوب اللى قلتها دى مزايا فيها
لو فيه اي استفسار انا فى الخدمة