الموضوع: رسيفر جديد...
قديم 10-08-2012, 02:43 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رسيفر جديد...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

الحقيقة مواصفات الجهاز عند حضرتك فعلا عالية. وأنا عندى حاجة مشابهة ولكن اقل فى الذاكرة وكذلك الماذر بورد. عندى مازر بورد جيجا بيت G31 والذاكرة 2 جيجا. وطالما حضرتك له علم بعالم الكمبيوتر دعنى اسألك هذا السؤال. انا فى 2009 جبت ذاكرة كينجستون 1 جيجا وفى 2010 جبت واحدة تانية اسمها هينكس تيوانى 1 جيجا بردوا. بعد شوية لقيت فى مشاكل فى الكمبيوتر وتظهر الشاشة الزرقاء المشهورة والوندز فيه مشاكل فى البدأ والقفل وكل مرة يقول ان الكمبيوتر اتقفل غلط. بعد بحث وتدوير اتضح ان الذاكرة الكينج ستون ضربت وكان فيها مشكلة من خلال تشغيل برنامج Memory Diagnosis Test من الوندز. الثانية كانت كويسة. أشتريت واحدة جديدة هينكس برضوا واحد جيجا ورميت الكينجسنون فى عام 2011 والأن فى 2012 ومن كام أسبوع حدث الأمر نفسة مع الذاكرة التى أشتريتها فى 2010. أنا اعرف ان الذاكرة من الأجزاء المادية التى من الصعب ان تتعطل وانا بعد ما أشتريت الذاكرة كنت عملت بيها test و كانت كويسة يعنى أنها كانت سليمة ولكن ضربت عندى... مش عارف السبب ايه فى الحكاية دى وانا عملت test بكذا برنامج الحقيقة والنتيجة واحدة.. فهل عند حضرتك سبب ليه مش بيعيش لى ذاكرة اكثر من سنة؟؟؟ لا يمكن أكون بشترى ذاكرات كلها مضروبة؟؟؟؟---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------وهذا يجعلنى اقولها صريحة ان حاسب لكل بيت وحاسب لكل طالب وهى المبادرة من وزارة الإتصالات ووزارة التعليم كانت مبادرة جيدة جدا لانى أشتريت الحاسب الأول منذ 9 سنين وكان عشرة على عشرة وعمر ما حاجة باظت فيه لمدة 5 سنين. وبعت هذا الجهاز القديم منذ 4 سنوات بمبلغ هايف جدا وزعلان دلوقتى ان ضحيت بيه............متشكر للمشاركة
جهازك كويس جدا مش وحش مع انى افضل ان حضرتك تبيع الماذر بورد والرمات فقط وتنزل تشترى g41 مع رامات DDR3 بالنسبه للمازر بورد فهتكون فى حدود 300 جنية ارخص او اغلى حاجات بسيطه اما بالنسبه للرامه فا ال 2 جيجا كينجستون ب حوالى 90 جنية اكثر او اقل حاجات بسيطه والرامه ال 4 جيجا بحوالى 150 جنية اكثر او اقل حاجه بسيطه وعند ماكنين تحط فيهم رامات فممكن تجيب 2 فى 2 يبقى عندك 4 جيجا رامات او ممكن تجيب 4 فى 2 ويبقى عندك 8 جيجا رمات وطبعا اسعار الرامات ال DDR3 ارخص بكتير من رامات DDR2 واسرع بكتير واكبر حجما بكتير فالافضل لحضرتك تعمل كدا فعلا اما بالنسبه للشاشة الزرقا انا كنت اشتريت رامه صينى زمان وفعلا ده كان بيحصل لان اول ما حضرتك بتشغل تطبيقات او حاجه وياخد مساحه كبيرة من الرامات وفيه حتى من مساحه الرامات بايظه يروح يحصل خطاء والجهاز يجيب الشاشة الزرقا وممكن علشان تعرف مين الرامه اللى بايظه انك تشيل رامه وتشتغل برامه وتضغط عليها جامد العاب وكدا لو جابت الشاشة الزرقا اعرف انها الرامه البايظه لو مجبتش الشاشة الزرقا تبقى الرامه سليمه اما بالنسبه لجهاز مبادرة الاتصالات فهو فى زمنه كان كويس بس خلاص بقى كل حاجه ولها وقت معين وخلاص راحت عليه ولو كان معاك الا الان فاعتقد انك كنت هتلاقيه بقى بطىء جداااا يعنى حتى جهازى انا خلاص راحت عليه بس اللى مخلينى متمسك بيه انه متكامل بمعنى ان كل جزء فيه امكانياته قريبه من الجزء التانى فبيديك اداء عالى بس مثلا مش اروح اجيب بروسيسور جامد زى بروسيسور Cor i 7 وافضل على نفس الرامات الباص 1333 لا لازم اجيب له رامات تبقى اعلى باص اقل حاجه تبقى باص 2000 او مثالا مش اجيب رامات باص عالى تبقى باص 2000 ويبقى البروسيسور اخر الباص بتاعه 800 يبقى انا كانى معملتش حاجه وشغال زى ما انا على باص 800 وفعلا انا اللى سعيد بالكلام مع حضرتك بس الله يسامح العربيات نسيتنى شغل الكمبيوتر بس علشان خلاص انا اتخصصت فى هندسه اتصالات والكترونيات فتقدر تقول انى خلاص رجعت للمجال بتاعى تانى بجد الله يرحم لما كنت فى المدرسة الثانوى كانوا كل سنه بحدثوا اجهزة ال 10 معامل بتوع الكمبيوتر باحدث اجهزة راحوا سنة ما كنت فى 2 ثانوى جابوا اجهزة ببروسيسور انتل كواد يعنى اربع انويه فى بروسيسور واحد وكانت خرافية بمعنى الكلمه بقيت اقوم بكسر سرعة المعالجات بتاعت الاجهزة ديه للمدير بتاع قسم الحاسبات اللى انا فيه اخليله الجهاز بقدرة قادر من 2.5 جيجا هرتز يوصل ل 2.8 او 3 جيجا هرتز بجد كانوا قاعدين جنبى وكانى بعمل معجزة هههههههههههههههههه

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام