قديم 19-04-2013, 09:21 PM
baby2000 baby2000 غير متواجد حالياً

baby2000 will become famous soon enough
مميز بوابه الاوبترا وحلها الوحيد

انا حبيت اشارك بموضوع يهم كل اصحاب اوبترا و هو مشكله البوابه اللى بيعانى منها عدد كبير من ملاك اوبترا وهى مشكله شائعه فيها مش عارف ليه المشكله بتبدا بعدم انتظام فى عداد الاربى ام و كنت بحس ان الماتور بيعلى و يوطى و انا واقف بالعربيه او فى بدايه تشغيلها و بعد كده الموضوع اتطور والعربيه مش كانت بتدور الصبح غير بضغط على دواسه البنزين و افضل ادوس فتره طويله لحد ما العربيه تسخن عشان مش تفصل المهم اتخنقت من الموضوع ده جداااااااااا و بعدين مع الوقت كانت بتفصل و انا ماشى خصوا لما اهدى بالفرامل عند اشاره و بقت تفصل اول مشغل التكيف على طول و انا ماشى روحت لمركز اسمه الزرانى فى اسكندريه فى شارع جمال عبد الناصر و حسبى الله و نعم الوكيل فيهم حبه بهايم مش بتفهم اى حاجه قولتله على المشكله فقلى هنضف البوابه و هتظبط معاك المهم انا مش فاهم حاجه فى العربيه لانها كانت جديده معايا فكوا البوابه كلها و راحوا جابوا من البنزينه لتر بنزين 80 و غسلوها وده طبعا غلط لبوابه بتتغسل ببخاخ كربراتير مخصوص بيعمل حوالى 20 جنيه غسلها و ركبها بشكل غلط جدا لانه المفروض فى الاول بيفصل البطاريه و يغسلها زى مقولت بالبخاخ ويركبها و يعمل ايدل ليرن لكمبيوتر العربيه بخطواط معروفه و يعمل ريست للكمبيوتر برده هو بقى مش عمل اى حاجه و ركبها ودور و العربيه مش كانت عايزه تدور راح شد كابل البنزين عشان تدور و اقنعنى انها بقت كويسه و العربيه بقت ازفت من الاول و اخد 150 جنيه ربنا يهده مش مسامحه فيهم وهو مش كلف نفسه غير جنيه واحد بنزين مشيت بيها شويه و روحت جبت واحده استعمل بتاعت نوبيرا كهربا لانه فى نوع تانى عادى كانت بايظه و جبت واحد تانيه كان بايظه و تالته كانت بايظه زهقت لحد مروحت اشتريت واحده من التوكيل ب 1300 جنيه و ركبتها فى التوكيل ب 55 جنيه بس وعلى فكره توكيل تشوفرليه و اوبل موجود جوه بنزينه موبيل فى سموحه عند ميدان عمانويلوعملوا رست للكمبيوتر و العربيه بقت زى الاكس الحمد لله و فى التوكيل فهمونى على حجات ان البوابه دى اصلا مش بتتصلح و لا بتتنضف و غلط انى انضفها اصل او افكها لان بمجرد الفك برمجه الكمبيوتر بتعتها بتبوظ و تهيس اكتر فلو حد بيعانى من اللى عنيته اتفضل اتصرف فى 1300 جنيه زى الشاطر و روح غيرها و مشكلتك هتتحل و الحمد لله على كل شئوهى دى ضريبه انك تركب عربيه محترمه