قديم 25-11-2012, 07:21 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صيدليه مصر موتورز

شكرا د/ نوح و د/ محمد يرسل لك جزيل الشكر

سلامي للدكتور محمد .,. و مش عايزه يقلق او انه يسوي معاشه .,. هو كويس انه قلل كم محضارته و اهم نقطه و اكيد الاطباء الاخصائيين موضحينها انه يبعد عن الجهد ايا كان حتي لو القاء محاضرات متصله .,. بمعني يبعد جسمه عن تحمل مجهود ممكن انه يكون زائد او يوصله لانه ياخذ نفس سريع و في المحاضرات الطويله ( حس باجهاد او ضربات زائده .,. يقعد يريح و يشرب نفسه مثلا 5 او 10 دقائق و يستكمل عادي ) .,. و عشان يكون مطمئن جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااا .؟.

عندي حالتين اعرفهم شخصيا .,. منهم مريض مسن فوق ال60 و عامل قلب مفتوح و قسطره قبل كدا ده غير سكر و مسكنات و حاجات للخشونه و بسم الله ما شاء الله .,. ربنا يديله الصحه ...
تاني واحد صديق عمره 45 او يزيد حاجه بسيطه .,. 3 جراحات ده و بياخد ادويه سكر ضمنها انسولين ده غير ادويه النبض و القلب .,. و للاسف سوي معاشه عشان يتفرغ لمزرعته و مشاريعه .,. انما لم يسوي عشان عايز يريح و تقريبا بيقضي يومه سفر و حركه ...
الاتنين دول بعد متابعه اللي بياخدوه .,. و سؤالهم .,. اجمعوا انهم مع العلاجات الخفيفه التظبيطيه للقلب زي كونكور 2,5 و ده دوا ضغط خفيف جدااا لراحه القلب لو بذل مجهود و الضغط علي شويه .؟. البعد عن الدهون و الراحه ...

والحمد لله انا متعايشة معاه دون اللجوء لعملية جراحية
بلاش جراحه بتاتااا .,. مسكنات عند اللزوم و تتغير النوعيه باستمرار .,. و كل فتره جرعه علاجيه تكرري مثلا رشته كامله .,. بالنسبه لفيتامين ب امبول او اقراص فديت استمري حضرتك بيها ...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*