قديم 29-09-2009, 08:32 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لتجعل سيارتك تعمل بالماء.....!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marid مشاهدة المشاركة

انا مش مسئوليتى اشرح لحد و اقنعكم واحد واحد
واللي مايشوفش حاجة في وضوح الشمس و العالم كله بيتسابق للوصول الى التكنولوجيا دي تبقى ديه مشكلتك
ممكن انت تعمل اى بحث و بعدين تيجى تناقشنى فى الى انت مش فاهموا................... .....ها(حتى لو قال اينتشاين نفسه )..............
انما مش دورى انى ادرسلك تكنولوجيا و ثيرمو و احتراق من اول و جديد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عشان منعيدش و نزيد فى الكلام,
انا عارف انت كنت هتشرح ايه,
احنا هنحول الماء لهيدروجين و اوكسوجين (عملية التحليل الكهربائى), و ناخد الهيدروجين نشغل بيه المحرك.
مش كده و لا ايه؟
هل معنى ذلك اننا هنحط مياه فى العربية هتمشى؟
بالطبع لأ, لأن عملية الفصل تلك تحتاج الى طاقة كهربائية, و الطاقة قادمة من بطارية, يبقى عملنا ايه؟
ما هو فيه حاجة اسمها سيارة كهربائية شغالة بالبطارية, و طبعا كفاءة السيارة الكهربائية 90% (كفاءة أى محرك كهربائى),
معنى انو السيارة تمشى بالماء, اننا هنحتاج لأضعاف الطاقة الكهربائية التى نحتاجها لتسيير سيارة كهربائية عادية لأن عملية فصل الهيدورجين عن الماء لازم تبقى ليها فواقد, بالاضافة الى قلة كفاءة محرك الاحتراق الداخلى الهيدروجينى و التى لا يمكن أن تتعدى 30% بأى حال من الأحوال (قانون كارنوت لمحركات الاحتراق الداخلى).
و بالتالى محتاجين بطارية جبارة (ان وجدت) لنجعل تلك السيارة تسير كيلومتر واحد, و بعدها تنفذ البطارية و تحتاج الى اعادة شحن.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى