قديم 22-11-2010, 04:30 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تعديل المواتير بين الواقع والخيال

يا أهلا ياباشا, أنا طبعا علقت على الموضوع مرتين ومرضيتش أكمل علشان التعليقات كترت قوى وأنا مكنتش فاهم حاجة من كتر التعليقات, ومارضيتش أتقل على حضرتك أكثر من كده.

أنا فعلا أول مرة أعرف أن اللانوس فيها ماب, شكرا على المعلومة ياباشا, أنا كنت فاكر الماف هو الأساسى فقط.

بخصوص المثال بتاع الفلتر والشفاطة, الفلتر سهل دخول الهواء بس, بس ماأزالش المقاومة تماما, وفعلا زى ماحضرتك قلت الضغط العكسى لازم وجوده, لأن ال air intake شغال بنظام pulses زى الشكمان, لكن التقلقل يحصل لو غيرنا المواسير بمواسير أكبر تأثر على مرور الهواء وتضيع ال flow بتاعه, أنما الفلتر سهل دخول الهواء لا أكثر.

وأنا مكبر المواسير فعلا, وجايب مواسير حضرتك هتتخض لو شوفتها (مركب الفلتر عند الفوج لايت) الماسورة تعبت على ما عديتها من الفتحة اللى فى الحوض , لك أن تتخيل حجمها, وعمليا العربية بتسحب وبتجرى وكل حاجة, بس أنا موافق حضرتك فعلا.

والفلتر مش غرضه الأداء بس, صوته بيعجبنى جدا, رغم أن العربية 85 حصان

وتسقيط المواتير مش وحش للدرجة دى (لو كنت وصلت لحضرتك كده من المشاركة أياها), أنا كان حلم عندى أسقط موتور ليجانزا 2000 وأتربنه وأظبطه شكمان وخراطة وأخليه يطلع فوق ال300 حصان, بس الأحلام حاجة والواقع حاجة, فلوس كتيييير علشان المشروع, ومفيش حد فاهم يقدر يعمل port and polish لوش السلندر أو حتى يوسع السلندرات نفسها والشغل ده

ومش فاكر باقى اللى كنت عايز أقوله, بس كتر خيرك ياباشا على مواضيعك الجامدة, وخاصة مواضيع ال DIY بتاعة حضرتك فى اللانوس بتعجبنى وبتفيدنى جدا.

وربنا يبارك لحضرتك فى بيعة العربية وتلاقى اللى يستاهلها. وتجيب أحسن منها كمان, شكل حضرتك بتعزها قوى.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.