قديم 05-10-2016, 11:47 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار من اهل الخبرة ... طمنوني ربنا يريح قلبكم

عارفة المركز ده علشان كنت بصلح عربيتى عند منصور اللى قدامة فى نفس الشارع بتاع البى ام وصدقنى النظام واحد فى المراكز اللى من المستوى ده واللى عباره عن ورشة ربنا كرمها وكبرت شوية وديه ليها نظام كالتالى
_ متسيبش نفسك للصنايعيى ابداً لان الصنايعيى نفسه ممكن يكون بيطفش وبيسرق زباين لحساب ورشة تانية تبعة وممكن يكون الصنايعى البريمو طفش وده لسه جاي جديد ووممكن حاجات كتير

_ تروح وانت عارف انت عايز تعمل ايه وتفاصل وتقاوح وتروح وتيجي زى اى ورشة عادى لان زى ما قولنا ديه ورشة كبيرة حبتين مش مركز ولا توكيل وان كان التوكيلات ساعات مبتفرقش كتير برضو

_ لازم تكشف كمبيوتر ولازم تفهم وانت اللى تقرر هتعمل ايه وتشترى ايه ديه بتاعتك عايز تستسهل وتسيب صنايعي يقررلك فديه هتبقى غلطتك انت

مثال فى عربيتى لما جابت فتيس انا مكنتش مصدق ان عربية المانى حديثة تبقى فيها مشاكل فى اساسايات زى الات الجر فركنتها فى الجراج وجبت شاب ابن حلال كدة بالجهاز وكشف عليها وانا معاه يادوب اخدت منه كود العطل واديته 50 جنية وطلعت بحثت عنه ع النت ودردشت فى المنتديات ومع اصحابى واستقريت على حكاية الميكاترونكس فى فتايس ال ZF والشغلانة اياها ديه فروحت اتكلمت معاه على العيب وفاصلت وفهمته انى عارف بتيجي منين ودفعت 3000 الاف فى وقت كان فيه نفس العيب بيتعمل بضعفين وتلاتة الرقم ده

فانت مشاكلك دلوقتى فى المكنة مش فى كماليات او كهرباء ومحتاج ميكانيكى وجهاز ممكن تبداء بالجهاز وتكشف فى اى مكان او حتى تشترى كابل وبرنامج على الاب بتاعك بس اجلا ام عاجلا هتبقى محتاج تصاحب ميكانيكى وانتين وكهربائى واتنين فاهمين فى المرسيدس واديهم ماشيه فيها خاصة الموديل ده بقولك اعطاله كتير

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش