قديم 24-07-2012, 02:01 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ABS خبر أبيض و زي الفل لو صحيح

مش عارف ليه الناس بتحب الكمليات اللى مش لها لزمة دى. أنا عندى العربية فيها ABS وكما نظام TCS وكمان 2 وسائد هوائية فى الامام رغم أنها ماتركس 2001 يعنى قديمة. الأنظمة دى ولا ليهم لزمة لواحد بيسوق فى شوارع مصر الزحمة والطرق السريعة الضيقة المكسرة. دى حاجة زى حزام الامان والوسائد الهوائية عاوز الناس اللى بتسوق العربيات بسرعات فوق 140 كيلوا وفى طرق ممهدة.

اللى كان ينفعنا اكثر نوع من العفشات اللتى تتحمل المطبات. أو زجاج عازل للحراة فى الصيف الرهيب دة.

العيب على مصر مش على الشركات اللى بتجمع ولكن على القانون المصرى الذى لا ينص على وجود الوسائد الهوائية وانظمة الامان زى ABS كتجهيز أساسى فى السيارات كحزام الامان. احنا اللى حكومتنا وقانونا بيبهدلنا مش الشركات. فى الخارج كل العربيات فيها هذ التجهيزات فى الموديلات الأساسية مش الهاى لين... والأسعار مش يعنى فارقة جامد