الموضوع: رسيفر جديد...
قديم 10-08-2012, 01:24 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رسيفر جديد...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

لا مين اللى قالك ان الصورة هتبقى وحشة زى ما حضرتك متخيل كدا

الصورة هتطلع عادية جدا وزيها زى التلفزيون العادى

بس لو اتفرجت على قناة HD

كان بالظبط الفرق ما بين
التلفزيون الاريال العادى بنغبشة صورتوا بصوته اللى بيقطع بسلاطاته ببابا غنوجه

و بين

صورة الدش الصافيه الجميلة

ده الفرق بين القنوات العادية وال HD

غير كدا ال ART بصراحه ملهاش اى لازمه نهائى خالص
ومش مستهلة انك تغرم تليفزيون ورسيفر علشان تتفرج على قناة واحده HD اللى هى الدريم

ولكن الى يستاهل احسن تلفزيون HD هى باقات قنوات OSN

بصراحه اول ما غيروا نوع نظام التشفير ومبقاش ينفع معاها الشيرنج

الدش كله مبقاش له اى لازمه وبجد قنوات ال HD اللى كانت منزلها ال OSN خرافة بمعنى الكلمه
خلاصة الكلام اللى متفرجش على OSN
متفرجش على تلفزيون اصلا

فعلا فرق شاسع بين قنوات ال OSN واى قنوات اخرى مشفرة او غير مشفرة

فلو حضرتك ممكن تشترك فى OSN يبقى توكل على الله واشترى التلفزيون ال HD مع العلم انها بحوالى 400 جنية شهريا للباقة الكاملة
او اكثر قليلا

بالنسبه للدريم HD 500 فهو كان واحد قايلى انه بحوالى 4000 جنية وبعدين واحد قله لا ده ال HD 8000 هو اللى ب 4700 جنية بس الHD 500 بحوالى 1750 فعلشان كدا قلت لحضرتك انه ب 1750 جنية
ولكن معلش ليه تدفع المبلغ ده كله ومفيش شيرنج لل OSN

عموما

بالنسبه لكرت الستلاييت
فانا جايب نوع اسمه Tevii يدعم DVBs2
كان ب 350 جنية وعليه ضمان سنه من مول البستان فى التحرير

وانا مشترك فى الشيرنج وبيفتحلى على النايل سات
ال ART
و
الجزيرة الرياضيه كامله بقنوات الHD الخرافية

بس لازم جهاز قوى علشان يستحمل قنوات ال HD بالذات

لا تقل الرام عن 2 جيجا و كمان البروسيسور لازم يكون عالى لازم يكون اقل حاجه

3 جيجا كاش 2 ميجا احادى النواه

ولو ناوى تسجل من الكرت على الكمبيوتر فلازم تشترى هارد ميقلش عن 2000 جيجا يمكن 2000 جيجا ده قليل كمان

وعموما انا موصفات جهازى كالاتى

بروسيسور
Intel DualCore 2.6G.z Cash 2m

رامات
KingStone 4GB 2G*2 Bus 1333
Dual Chanal Mode
هارد ديسك
Western Digiteal Caviar Black
WD 1001FALS
7200 RPM
1TB

كرت صوت
CREATIVE Sound Blaster XTreem Gamer

ماذر بورد
GigaByte G41-es2l

باور سبلاى

Cooler Master 400 W

الشاشة
SAMSUNG SyncMaster B2330
LCD "23

السماعات

CREATIVE Inspear T6200
5.1
70W Rms

وبصراحه الحمد لله الجهاز متناغم مع بعضه جدااا
فى كل شىء
ناقص بس كارت شاشه محترم وخلاص
وزى ما بقول لحضرتك ان الكمبيوتر هو العالم الخاص بى
فعلشان كدا انا عامل كدا فى الجهاز وهو تلفزيون
وكمبيوتر و تليفون وكل حاجه

ولو حضرتك محتاج اى شىء فى مجال الكمبيوتر اى كان ابقى اسأل ولا يهمك

اخوك فى الله سيد

الحقيقة مواصفات الجهاز عند حضرتك فعلا عالية. وأنا عندى حاجة مشابهة ولكن اقل فى الذاكرة وكذلك الماذر بورد. عندى مازر بورد جيجا بيت G31 والذاكرة 2 جيجا. وطالما حضرتك له علم بعالم الكمبيوتر دعنى اسألك هذا السؤال. انا فى 2009 جبت ذاكرة كينجستون 1 جيجا وفى 2010 جبت واحدة تانية اسمها هينكس تيوانى 1 جيجا بردوا. بعد شوية لقيت فى مشاكل فى الكمبيوتر وتظهر الشاشة الزرقاء المشهورة والوندز فيه مشاكل فى البدأ والقفل وكل مرة يقول ان الكمبيوتر اتقفل غلط. بعد بحث وتدوير اتضح ان الذاكرة الكينج ستون ضربت وكان فيها مشكلة من خلال تشغيل برنامج Memory Diagnosis Test من الوندز. الثانية كانت كويسة. أشتريت واحدة جديدة هينكس برضوا واحد جيجا ورميت الكينجسنون فى عام 2011 والأن فى 2012 ومن كام أسبوع حدث الأمر نفسة مع الذاكرة التى أشتريتها فى 2010. أنا اعرف ان الذاكرة من الأجزاء المادية التى من الصعب ان تتعطل وانا بعد ما أشتريت الذاكرة كنت عملت بيها test و كانت كويسة يعنى أنها كانت سليمة ولكن ضربت عندى... مش عارف السبب ايه فى الحكاية دى وانا عملت test بكذا برنامج الحقيقة والنتيجة واحدة.. فهل عند حضرتك سبب ليه مش بيعيش لى ذاكرة اكثر من سنة؟؟؟ لا يمكن أكون بشترى ذاكرات كلها مضروبة؟؟؟؟---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------وهذا يجعلنى اقولها صريحة ان حاسب لكل بيت وحاسب لكل طالب وهى المبادرة من وزارة الإتصالات ووزارة التعليم كانت مبادرة جيدة جدا لانى أشتريت الحاسب الأول منذ 9 سنين وكان عشرة على عشرة وعمر ما حاجة باظت فيه لمدة 5 سنين. وبعت هذا الجهاز القديم منذ 4 سنوات بمبلغ هايف جدا وزعلان دلوقتى ان ضحيت بيه............متشكر للمشاركة