قديم 22-04-2011, 03:44 AM
gad_fcis gad_fcis غير متواجد حالياً

gad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of light
Angry مأساتي مع فرع النزهة و تحية إجلال و تقدير لأستاذ عماد حبيب

ترددت كثيراً في كتابة هذا الموضوع و لكن بعد ما حدث اليوم قررت الكتابة حتى أعطي كل زي حق حقه

أولاً و قبل أي شيء أريد أن اشكر أستاذ عماد حبيب على تحمله ليه و لمكالمتي و امتصاصه لإنفعالي اليوم

الموضوع اني كنت حاجز العربية (BYD F3 Automatic) في معرض الأهرام بتاريخ 14-01-2011 و كان الاستلام المفروض بعد 15-03-2011 ، المهم أنا ابتديت أسأل من بعد 15 مارس و الموضوع مكنش فيه رد واضح و صريح هيكون امتى أنا قلت ممكن يكون عشان الأحداث اللي حصلت في البلد التسليم هيتإخر شوية لكن اللي حصل حسسني إن الموضوع ابتدى يتحول لإستخفاف و عدم إحترام و شبه إستغلال لعدم علم العميل ببعض الإجراءات المتبعة عند شراء سيارة بالتقسيط و التأمين عليها

أنا هحاول الخص الموضوع في نقاط عشان أكون مختصر و يارب أعرف أقول كل اللي عندي و أقدر أوصلكو اللي عايز أقوله :

1- الإستلام كان المفروض بناء على تأكيد أستاذ مدحت و أستاذ خالد من فرع النزهة يتم الإسبوع دة و لم يحدث

2-يوم السبت إلي فات كلمت الأستاذ مدحت و قللي كلمني على الاتنين و أقولك على معاد الإستلام و للأسف من يوم الاتنين لحد النهردة (الخميس ) مكنش بيرد على مكالمتي و رد عليا بس لما كلمته من موبايل غير موبايلي(أنا مش عايز أكون سيء ال ظن بس هو دة اللي حصل فعلاً)

3- أنا جايب العربية بالتقسيط الإسلامي مع بنك أبو ظبي و دة معناه إن العربية لازم تكون واقفة في المعرض عشان باقي اجراءت البنك تتم عشان البنك بيعاين العربية و يشتريها و بعد كدا يبعهالي

4-الغريب إن أستاذ خالد كان بيقولي أنا مش هقدر أطلع العربية من المصنع غير لما البنك يخلص اجراءته و دة بيخلينا نطرح سؤالين :
السؤال الأول : هو ليه المعرض يتدخل في طريقة الدفع، هو مش ليه إن الفلوس تجيله سواء أنا هدفع كاش أو هقسط مع بنك؟؟
السؤال التاني : إن للأسف الأستاذ خالد حاجة من الاتنين يا إما مايعرفش نظام التقسيط الإسلامي و دة في حد ذاته كارثة لأنه المفروض مدير معرض و أكيد جاله ناس قبل كدا بنفس الحالة بتاعتي أو هو بيماطل و بيتحجج بالبنك لأن العربية مجتلوش أصلاً وهو فعلاً دة اللي حصل لما هداني تفكيري اني اختبره إختبار بسيط و أقوله أنا هدفع كاش و مش هقسط تبع بنك و ياريت تقولي هستلم العربية امتى ، لقيته بيقولي بمنتهى البرود و الإستخفاف إن مفيش عربيات هتتسلم قبل شم النسيم يعني الإستلام هيكون على التلات أو الأربع اللي جاي

٥-لما كنت عند أستاذ خالد و بالمصادفة بساله على التأمين، لقيته بيقولي حاجة غريبة جداً و هي اني لازم أأمن تبعهم (هما بيأمنوه مع مصر للتأمين ) و دة أنا إستغربتله جداً لأن قرار التأمين في الأول و في الأخر بيرجع للممول و هو البنك في حالتي يعني هو ملوش إنه يجبرني على شركة تأمين معينة و دة معناه إن لو فيه حد مش فاهم هيوافق على الموضوع مضطر و أكيد النسبة بتاعة التأمين هتكون عالية عشان أنا لما قلتله أنا هامن تبع قناة السويس بنسبة 3.5 سكت و قلي ok ذي ماتحب

6-أنا النهردة كنت ثائر جداً لأقصى درجة و الأستاذ عماد حابب مشكوراً كان سبب في إن المشكلة تتحل إلى حد كبير و اديني مستني العربية تيجي يوم التلات المعرض عشان أخلص اجراءت البنك و استلم على خير

إستنتاجي من اللي حصل معايا هو الأتي :
1-فيه ناس محترمة جداً جداً إلى أقصى درجة ذي أستاذ عماد حبيب و غيرهم من اللي اتعملت معاهم النهاردة و فعلاً لو باقي العاملين بالتوكيل مشيوه على نهجهم التوكيل دة هيبقى من أحسن التوكيلات في مصر

2- الإستخفاف بالعميل و عدم إحترام المواعيد و إن العميل يحس إنه بيتعامل مع ناس لا تلتزم بكلمتها و إنه النهاردة ممكن يقوله كلام و بكرة يقوله كلام تاني دة يدل على إن الناس ده بتفتقد أبسط معايير المصداقية و الشافية و الإحترافية في التعامل و أنا فعلاً ندمان اني طلبت إستلام العربية من فرع النزهة وقت الحجز و لولا وجود شخص ذي أستاذ عماد حبيب و إن الموضوع أصبح بالنسبالي موضوع عند أنا كنت لغيت الحجز و فكرت في عربية تانية

أنا أسف اني طولت عليكو بس أنا حبيت ذي ماقلت في الأول اني أعطي كل زي حق حقه و اني أنفس عن نفسي شوية معاكو لعل و عسى أشوف في ردودكم حاجة تواسينى او تقولي أنا غلط في إيه و لو كنت أسأت التصرف كان المفروض اتصرف ازاي