قديم 20-02-2010, 04:47 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار ضرررررررررررررررررورى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shitous مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

----------------------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كان عندى يا شباب استفسار ضرورى الان انا معى 85000 و ارغب فى سياره جديده و مصاب بحيره شديده فهل و ضعهم فى بريليانس fsv يكون اختيار موفق ام لا

مع العلم انى اسافر كل اسبوع الى دمياط و انا من القاهره

ام ان هناك اختيار اخر افضل حيث انى و جدت هذا المبلغ يمكنى من الحصول على m11 او aveo او optra او nissan او proton saga و غيرهم
و لكن البرليانس شكلها خرافه بالاضافه الى الصالون الخاص بها و وجدت على الموقع الخاص بهم انهم هم الذين ينتجوا ال bmwفى الصين بالاضافه الى ان اغلب الحديث حول ضعف الهيكل و ما شابه و اختبارات التصادم الموجوده على هيئة مقالات او فديوهات على موقع you tubeتعود الى 2007 و 2008 فقد يكون تم حل هذه المشكله . و لى صديق لدية frv و سالتة عن مشكلة ان السياره صينى فقال لى لا تقلق لان التى لدية محركها mitsubishi و نظام التعليق بها المانى و ان الصينى فقط فى الكماليات و قد اتم بها اكثر من 40000كم

ارجو المساعده ضرورى لاننى انوى الشراء باذن الله يوم الاحد القادم باذن الله ان لم يكن هناك عقبة فى الطريق
وجزاكم الله خيرا

و استسمح السادة المشرفين انى قد اقوم بنقل الموضوع الى اقسام اخرى اذا لم اجد من الاخوه تجاوب يشبع الاجابه عن استفسارى

اخى شيتوس

البرليانس عربية كويسة وكل حاجى بس عشان تقدر نعترف ان العربية دى قوية وذات قدرة احتمال مع الاستخدام الشاق المعتاد فى مصر لازم يمر على استخدامها مالايقل من 3 الى 5 سنوات ونشوف حالة العربية بعدها ومن هنا نقدر نحدد فى حين البرليانس لم يمضى على وجودها 5 سنوات فمن الصعب الحكم وهذا ليس معناه ان السيارة وحشة او رديئة
لكن غير مختبرة

ومن الملاحظ ان ان من متطلباتك فى العربية السفر بصورة دورية فاذا حضرتك محتاج محرك ا1600 سى سى عشان تسافر مستريح ونفس الكلام يطبق على الاسبيرانزا ام11

والساجا حلوة طبعا موتور محترم بس جديدة و1300 سى سى وانا عارف ان موترها قوى بالنسبة للفئة دى

الاوبترا افضل اختيار من اختياراتك قطع غيارها حلوة ورخيصة نسبيا وعربية واسعة وتستحمل السفر والاستخدام الشاق وسعرها مناسب جدا
ولو تضغط نفسك الالنترا كمان دلواتى رخيصة لحد اخر شهر 2 وطبعا عربية محترمة جدا