قديم 27-10-2010, 04:58 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
عاجل لمالكي و خبراء اسبرانزا A516 برجاء المساعدة

زملائي الاعزاء

اشتري خالي سيارة اسبيرانزا موديل 2008 عاملة 65000 كم بمبلغ 35000 ج وهو علي فكرة راجل ملتحي و بيشتري كده بالبركة و مالهوش في حوارات العربيات اصلا (ما يعرفش ان كانت رشه دواخل ولا لأ و كمان مالهوش في الفنيات اوي يعني يدوب بيسوق و خلاص ) المهم انه اشتراها من واحد معرفته و هو ملتحي ايضا و اللي خالي فاكره ان الراجل الثاني مكارمه في سعرها

مش ده موضوعنا،،، المهم خالي ده دكتور في السعودية و ساب العربية و سافر بعد شراؤها باسبوعين و طلب مني رعايتها بين الحين و الاخر علشان البطارية و الكاوتش و الكلام ده

المهم بقه يا اساتذه ، أنا لاحظت ان الموتور به رعشة كبيرة (كما لو كانت احدي قواعده مكسورة مثلا ) و كمان لمبة الصيانة بتنور وقت طويل طالما ان الدوارة سالنسيه و ساعات بتطفي و ساعات لأ ، و العربية بها تنتيش جامد عند التحرك بها علي سرعة بطيئة (بعد ما اشيل رجلي من علي الدبرياج ) وانا لسه علي الاول او حتي بعد ما اجيب الثاني بس علي سرعة بطيئة (20 - 25 كم مثلا) و عند كبس البنزين و الجري بتبقي زي الفل و مافيهاش تنتيش ولا حاجة

تفتكروا ايه سبب التنتيش ده ؟ و هل ده هوه العيب اللي انا قرأت عنه من ملاك اسبرانزا نفس الموديل و لا ايه ؟

و كمان بسمع صوت تزييق من الخلف مع المطبات ، فهل ده عادي ؟

و كمان بلاحظ ان الكيلومتر و الساعة اللي في التابلوه بتفضل القراءة باينه فيهم حتي بعد قفل الكونتاكت (الشاشة نورها بيتطفي بس الكلام مقروء و كانها ساعة يد مثلا ) فهل ذلك طبيعي؟

و كمان تحس كده و انت بتحرك عصاية الفتيس انها فيها بوش شوية ، يعني كده كانها عربية قديمة شوية مش عربية لسه 2008 و طارة الدركسيون مقشرة

كمان الكاسيت اللي راكب فيها ( كاسيت و سي دي كلاريون و حجمه كبير ) و مش مكتوب عليه اسبرانزا ، مش عارف ان كان بتاع الفبريكه ولا المالك السابق مغيره ؟ المهم انني مش عارف ابرمج الراديو بتاعه.

فهل من الممكن مساعدتي في ذلك و ابداء رايكم في السيارة و الملاحظات اللي فيها خصوصا و ان دي اول مرة في حياتي اركب فيها صيني عموما فمش عارف العربية هيه اللي وحشة و لا الملحوظات دي عادية و لا ايه

و علي فكرة العربية متهانة شويه من بره يعني واضح ان الفوانيس مغبشة و الاكصدام به تخييط بسلك بلدي لوجود بعض الكسور البسيطه فيه و الفانوس الامامي شمال بينه و بين الرفرف و الشبكة فرق حوالي 1 سم في كل اتجاه (تقريبا داخل لجوه نتيجة حادثة و سمكرة اي كلام ) او لان قواعده مكسورة الله اعلم انا بصراحة ما فتشتش فيها

امستني ارائكم

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون