عرض مشاركة واحدة
  #1  
قديم 06-04-2009, 02:20 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات
 
تاريخ التسجيل: Jan 2009
الموقع: الشرقيه
المشاركات: 6,740
د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي حكايتى مع السيارات-حكايه 10 سنوات

حكايتى مع السيارات
-حكايه عشر سنوات
-----------------------
كانت البدايه فى عام98
-1-
تجمعت بين يدى اول نقود اجنها بعرقى بعد بدايه موفقه فى رحله العمل الشاق والترنح فى المواصلات عندما فاض بى الكيل فى ليله وان عائد من عملى ليلا فى بلده ريفيه-فنحن الاطباء يتم تعيينا لمده عامين فى البدايه بقطاع الريف كتكليف-غير كل الريف الذى ترونه 00 ريف من المجاهل والبدائيه وكأبن مدينه كان الموضوع صعبا ان تصطدم بواقع مفاجىء وطارىء لكنه مفروض ويجب ان تتقبله بل وتثبت نفسك لان البدايه قد تكون انطلاقه وقد تكون هاويه00المهم وقفت بانتظار سياره حتى توصلنى للمدينه التى تبعد عن القريه بحوالى40 كيلو وبعد ساعه اشار مرافقى الى سياره نصف نقل كانت الوحيده التى مرت بنا طيله هذا الوقت الذى مر على كأنه الدهر00 كانت الكابينه ممتلئه قال السائق:
-لو تعرف تركب اركب
كانت السياره محمله باقفاص الفاكهه نظرت للخلف وكان هناك حل من اثنين اما التسلق لاعلى واما التشبث بالخلف متشعبطا!
شكرت الرجل وقد ضحكت فى سخريه ومرافقى الطيب يقول:
-هتفرج يابيه
وبعد دقائق مرت سياره ركاب اخيرا فحمدت الله على العطيه الغاليه وصعدت للصندوق الخلفى المغطى والرجل ينطلق باقصى سرعه فاصطدمت بشىء وكدت انكفىء على وجهى وان اسمع صياح الفراخ الفزعه والبط المذعور!!
قالت سيده من الركاب:
-على مهلك00 جت سليمه
المهم جلست والهواء من الثقوب يصفق فى اذنى ويلفح وجهى00 ضممت جسدى لبعضه وانا اشعر بالبرد الشديد والازعاج من صوت الموتور الزاعق الذى يصم الآذان 00قلت فى نفسى كلها ساعه وتمر بسلام00 مددت ساقى للامام قليلا وفى الظلام اصطدمت بشىء لين ثم ارتفع الصوت ليفزعنى:
-ماء00ماء00ماااااااااااااا اء
تبينت انى لم اركب مجرد سياره ولكن حظيره متنقله!
كلها ساعه وتمر00 يا مهون
قال الجالس لجوارى:
- الاستاذ من هنا؟
-قلت :لا
-امال منين
قلت له على مدينتى ولم يصمت فقال:
-وكنت هنا بتعمل ايه؟
-فى زياره
-لمين
-واحد صاحبى
_والاستاذ بيشتغل ايه؟
راجل فضولى ممل فقلت:
-طالب
-طالب القرب00هاهاها
ياللسخافه!!
لم اؤثر الرد عله يصمت00وبالطبع لم يصمت00فالسماجه والصفاقه داء لايرد الا بالصمت عله يرتجع00 ولكن هيهات
ومع اول مطب عنيف اكله السائق00 اصطدمت رأسى بالسقف وشعرت بخدش مبلل بالدماء وشىء يسقط فى حجرى00كاك00كاك00كاك00 ابعدتها فى فزع وقد بللت ملابسى عليها اللعنه فطارت لخارج السياره00وارتفع الصوت:
-حاسب 00حاسب
توقف السائق ونزل الجميع للجرى خلف البطه الشارده حتى امسكوا بها!
كنا قد قطعنا نصف المسافه 00فقال السمج:-
-تعرف00 انا حاسس انك متضايق من الركوبه
بس خلاص هانت00 الاقيش معاك محمول؟
وكنت احمل المحمول فى يدى00 فقلت :-
- ليه؟
-عاوز اعمل مكالمه ضرورى00 وبتمنها
-الرصيد مايكملش
-ياسيدى هات دى مكالمه صغيره
واخذ المحمول00 طلب رقم00
-ايوه يا حاجه00 مش عارفه صوتى 00 انا ابو اسماعين00 ياوليه انتى نايمه ولا ايه00 انا جاى فى السكه00 خمس دقايق واكون عندك00انا بكلمك من محمول واحد صاحبى00 جهزى العشا00مع السلامه00 بقولك ايه00مستنسيش تعلقى على 00 هيه 00هيه00هيه00 بالسلامه0
وطار الكارت منك لله00كنت اتمزق من الغيظ
00 لكنى كنت عاجز عن فعل شىء 00 اقترب صاحبنا من الباب وقال:
-اتفضلوا معانا يا جماعه
قال احدهم:
-ربنا يسهلك ياعم00هيه00هيه00هيه
نزل من السياره وهو يقول: متشكرين يا استاذ
قلت بصوت غير مسموع:
-غور جتك داهيه
وبعدها بدقائق وصلنا بحمد الله 00
وان انزل من السياره شبك البنطلون فى حديده00 ثم الله يرحمه
من بعدها اخذت قرشين من الحاج على ما معى وبدأت رحله البحث عن سياره
وللقصه بقيه
تتبع باذن الله
__________________

رد مع اقتباس