قديم 18-06-2010, 04:57 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز رأيكم فى ال BYD ضرورى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

السيارة بي واي دي إف3 سعرها مقارب لسعر اللانوس والفيرنا

وهي أفضل منهم
عليك تجربتهم والإختيار لك

ولو إخترت البي واي دي مش هتندم بإذن الله
موافقك الرأى لكن يا سيدى خلينا نفترض جدلا ان العربية كويسة او حتى جيدة جدا لكن الاهم دى عربية جديدة فى تاريخ عالم السيارات فى مصر والعالم والسؤال اللى لازم يتبادر للذهن
هل لما اجيب عربية زى دى من توكيل زى الامل لم يحقق لها حتى الان الارقام المرجو منها المبيع فى ظل منافسة شرسة من الاسبرانزا مثلا او البريليانس
هل يقدر يوفغر قطع غيار وخدمة ولفترة كم يعنى ممكن يبيع 150 عربية ويتوقف خصوصا انه عنده مقومات كتير من ناحية السيارة كجودة لكن هو عمل اية ويا ترى كتوكيل له الاستمرارية ام لا
خصوصا ان المصريين بيحبوا يمسكوا فى حاجة او حاجتين بالكتير زى اللانوس والفيرنا
او الاسبرانز والبريليانس
وبرغم عيوب هذة الماركات الا ان توكيلاتها لها الاستمرارية فى التواجد فى السوق هدفة مش بيع عدة مئات من السيارات ومن ثم الانسحاب والاهختفاء عن الانظار انا عارف انهم عندهم مشاكل كتير لكن الواضح انها سياسة الممجمع المصرى انة يستمر فى بيع منتجات ذات جودة متدنية وهو امر مرفوض تماما
لكن الاسوا والادهى انك مش تلاقى التوكيل تانى او يختفى كم سنة زى توكيل الامل ويظهر فجأه ويختفى ويظهر هو وغيرة او يكون حجمة مش ضخم او لم يتم ضخ استثمارات كافية لمراكز الخدمة والصيانة وقطع الغيار الخ وهنا الطامة الكبرى يعنى ممكن العيب مش عيب منتج فى حد ذاتة انما عيب مورد او وكيل او بائع الخ وسياسة السوق بدون حسم وربط وعقاب بتخلى اصحاب الذمم المتدنية تلعب وتمرح وهدفها ليس رضاك وفتخح سوق انهم الهبش والكبش وهو حال الكثير من التوكيلات التى ظهرت فى مصر مع الصينى وفى خلال فترة سيتلاشى الكثير منهم وتصبح كتثير من السيارات مصيرها !!!!
وبالتالى مفيش داعى نجرب مع توكيل لا يتمتع بثقله فى السوق او بيجرب علينا
خصوصا اننا لو عرفنا ان الصانعين الصينين ممكن يدوا التوكيلات لاى حد هدفهم الاول الان هو الانتشار بقدر المستطع
كما ان السوق المصرى لا يمثل اى وزن وكل السوق المصرى كدة على بعضة بكل الماركات ربما لا يتعدى طراز واحد يتم بيعة فى مدينة واحدة السوق الصينى الذى يشهد انفتاح لا سبق له وشكرا لكم
بلاش مقامرة ومخاطرة