قديم 18-08-2011, 11:55 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نفسي اعمل مشروع ومش عارف ابدا منين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

كلام حضرتك رائع فهل توافق ان تشاركنى وادفع التكلفه بالكامل كما ذكرت حضرتك 12 الف جنيه واريد منك ربع المكسب فقط والذى يقدر بحوالى 3 الاف جنيه وذلك كحد ادنى للارباح كما ذكرت حضرتك فى دراسه الجدوى فهل توافق ؟
عندى استفسار من حضرتك ما هو معنى ان قطع الغيار الاستيراد تحسب بالطن وليس بالقطعه .
يا شيخ طارق ده شرف ليا هو انا اطول ...؟؟؟؟؟؟
طبعا الارقام ودراسة الجدوى دى منقولة واعتقد ان الاسعار دى من قبل كده واكيد اختلفت دلوقتى والله انا جه عليا وقت كنت بفكر فى المشروع ده فعلا لكن كان مكلف على الرغم من الشراكة وفى ظل ارتفاع الاسعار الجنونى بالنسبة للعقارات الموضوع بيبقى اصعب ماطولش على حضرتك الحكاية فى الاخر رسيت على ........ انى اشتريت عربية هههههههههههههه
بالنسبة لقطع الغيار الاستيراد (على حسب ما قرأت فى مواضيع مختلفة-يعنى مش كلامى) ان العربية بتبقى كامله وبتروح اماكن معينة تتقطع وتدخل الموانى فى كونتنرات يعنى بالطن مش بالقطعة .... ده على قد اللى فهمته وطبعا حضرتك ادرى منى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirsaid1 مشاهدة المشاركة

شكرا يا استاذ ايمن

هو تقريبا هناك بتشرى العربيات المستعملة الاول حسب رغبتك وبعدين فية اماكن متخصصة فى تقطيعها وتغليفها

بس السؤال هو الموضوع دة ممكن فعلا مجدى ومربح ؟؟

وهل ممكن البضاعة تتباع بسهولة ؟؟؟

فعلا انا محتاج اراء وخبرات المنتدى

وشكرا
بالظبط كده هو ده اللى انا قولته يعنى تشترى عربية كاملة - تقطع- تتشحن
موضوع البيع والشراء ده بقى يفيدك فيه الشيخ طارق لان ده مجاله
على فكره كان فى موضوع فى المنتدى عن واحد فى بلد اوربى كان بيتكلم ع الموضوع ده بتفاصيل كتير (قصدى موضوع الاستيراد والتقطيع والشحن ..الخ) لو وصلت له هابعت لك الرابط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

التجاره فى قطع الغيار الاستيراد ليست صعبه ولكنها تحتاج الى خبره عدد من الصنيعيه بمعنى يجب ان تكون فاهم للميكانيكا حتى تستطيع فهم العميل حين طلبه لقطعه الغيار وكذلك الكهرباء والعفشه والسروجى كل ما هو موجود بالسياره وان تحفظ كل جذء بها وتستطيع ان تكشف على قطعه الغيار بدون ان تجربها لان تاجر الجمله او المستورد لا يرجع البضاعه التى يشتريها فمثلا ممكن تشترى مائه مروحه بدون ان تجربهم وعليك بخبرتك ان تفرق بين المروحه السليمه والتالفه والا تخسر مبالغ كبيره حتى تستطيع ان تأخذ خبره المهنه اما تجاره قطع الغيار الجديده لا تحتاج الى اى خبره وتحتاج فقط الى بائع لبق و ان تعرف الانواع المطلوبه فى السيارات التى ستعمل بها ومعظم هذه المحلات تقف فيها سيدات لسهوله المهنه وايضا اى قطعه غيار تالفه ترجع الى المصنع بخلاف الاستيراد والله يوفقك لما فيه الصالح لك
الله يفتح عليك يا شيخنا ويزيدك علم زى مابتعلمنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشناوى1981 مشاهدة المشاركة

والله الموضوع ده جه على الوتر الحساس
انا بحلم بنشاط له علاقه بالعربيات و تحديدا اكسسوار و كماليات او كاركير
المشكله كلها المكان لان المحلات النهارده غاليه نار و انا كنت بفكر فى محل تمليك
ربنا يسهل دعواتكم
ان شاء الله تحقق حلمك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشناوى1981 مشاهدة المشاركة

كل سنه و انت طيب يا شيخ طارق
براحه شويه على الراجل . الاستاذ ايمن مقالش ان هو الى كاتب دراسه الجدوى دى هو نهى كلامه ب ...منقول ... يعنى الراجل تعب و دور على كل ما يخص الفكره دى و حاول يساعد بالى لقاه و انا عن نفسى شفت كلامه مفيد بالنسبه لى و له كل الشكر على البحث و الاهتمام و محاوله المساعده
ثانيا موضوع الربح ده متوقف على حاجات كتير زى المكان و مستوى الخدمه الى بيتقدم و الى بيهم ممكن الربح يكون اكتر من الى مكتوب فى دراسه الجدوى يعنى المبلغ الى كاتبه مش مستحيل الحدوث و لو فى توفيق من ربنا فانتظر كل خير
الف شكر يا يا احمد بيه على التوضيح .... جزاك الله كل خير

صلى على رسول الله
---------------------