قديم 16-02-2013, 11:47 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعده

طيب الموضوع فعلا ليه علاقة بالتفويل ؟ و لا ممكن يحصل برضه بعد مشوار و تقف 5 دقايق مثلا و ترجع تدور ؟
الطنبورة على حسب حالتها لازم حد متخصص يبص عليها اصله عادى يبقى فيه شفه
و انا لو مكانك و حغير حجيب جديد اصل المستعمل يمكن يكون مخروط و حتبقى هيا هياها
بص انا فاكر حضرتك فى موضوع تانى قولت على حكاية حساس ال egr و قولت لحضرتك مفيش اصلا حاجة اسمها حساس egr ال egr ليه سولونويد و ليه صمام برق شغال بالشفط من خلال خرطوم متوصل بالسولونويد اللى متوصل بالثروتل بدى
السولونويد بياخد اشارة من الكنترول بالفتح اعتمادا على مدخلات حساسات كتير زيى درجة حرارة الميه و ال rpm
من الواضح ان حساس الماب كان خرطومه فالت و هو وصله تانى
لازم لحساب الاستهلاك مظبوط تعمل مشوار على طريق سفر بسرعة 90 كم / س بلاش مشاوير جوه البلد تبقى دليل على سوء الاستهلاك
بالنسبة لاوضاع الفيشة انا جربت ال 3 اوضاع الوحيد اللى مجربتوش وضع ال 80 و التلاتة بالنسبالى استهلاكهم يكاد يكون متشابه
بس عندك حق حكاية تظبطها على 95 او 91 او 87 و تحط بنزين 80 اللى هو 83 ديى ممكن تزود الاستهلاك لان الاحتراق حيبقى مش كامل نتيجة للتسقيف
فانصحك تثبت على موضعية التلاتة فى بعض طالما بتستخدم 80
حكاية نتعة الفتيس مع الكيك داون دا طبيعى جدا
بس حكاية تحسها و الغيارات بترجع او مع التسارع دا بقى له دلالات مش كويسة
على العموم للاسف فتيس النوبيرا بيبوظ بسرعة و بتغيره بواحد استعمال ارخص من الاصلاح

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا