قديم 18-01-2014, 07:43 PM
Dr.Rehab Dr.Rehab غير متواجد حالياً

Dr.Rehab is on a distinguished road
افتراضي رد: أشتري الرينو سانديرو خلاص والا ايه رأيكم ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_adelnegm مشاهدة المشاركة

من سنة كنت هشتريها بس مشترتهاش لانهم غلوا سعرها وانا شايف ان السعر كتير عليها
من راي هات عربية اعداه بيعها عالية زي الصني او الانسر واشتري دماغك من العربيات ال بيضحكوا بيها علي الناس
بس في شوية نصائح
اولا انت ساكن في منطقة زحمة ولا هادية
هجيب قسط ولا كاش
انا من راي شوف ظروفك الاول لو ساكن في منطقة زحمة هات مستعمل لان خبطته مش بتزعل زي الجديد
لو ناوي تقسط بلاش لان انا جربته ممكن العربية تكون مخبوطة ومش بتمشي بيها كذا شهر لان مش معاك تصلح حتي لو مامن عليها لازم تدفع الاول وتبقي رامي العربية في الجراج وتدفع فلوس للجراج وللبنك لحد ما تقدر تصلحها
واه علي الذل مع التامين يعطيك ميعاد يجي يعاين فيه العربية ويتشرط دا يتغير دا يتصلح
المهم تدفع يا باشا انت في التوكيل الفاتورة وبعد كدة تستلم العربية وتروح لشركة التامين تعطيهم الفاتورة ويعينوا العربية
وان شاء الله الشيك يبقي يجي شهر انت وحظك
والمشكلة ان الشيك لما بيطلع بيطلع للبنك ال انت واخد منه قرض السيارة فحضرتك تودي الشيك من شركة التامين للبنك
يقوم البنك بعد كم يوم يسحب الفلوس من شركة التامين وياخد رسوم تحصيل علي حسب كل بنك
وبعدكدة الفلوس تنزل في رصيدك بالبنك لو حبيت تبقي تسحبها دوغة ووجع دماغ
وكل سنة تجدد رخصة ووثيقة تامين

لو تقدر تشتري كاش توكل علي الله وبلاش بنك ولو مش تقدر هات حاجة مستعملة علي قد ظروفك وجددفيها مع الوقت

عن التجربة انا كنت مخطئ اني اشتريت زيروو وجعت دماغي اربع سنين اقساط وبحمد ربنا ان العربية هلاك كلي في السنة الاولي وخلصت من وجع دماغ الاقساط
شكراً على مشاركتك معايا بتجربتك
بس من وجهة نظري هي تمنها مش كتير عليها ابداً .. لما تقارنها بعربيات فى نفس حجمها هتلاقي عربيه زي البيكانتو امكانتيات اقل و تمنها 100 الف .. انما السنديرو ماتعتبرش عربيه صغيره لأنها 1600 سي سي .. وشنطتها واسعه رغم انها هاتشباك .. شكلها جميل بصراحه اجمل من الصني والحاجات المعتاده

وبعدين انا ناويه اشتريها جديده لأنى مش عايزه وجع دماغ مع التصليحات بتاعت المستعمل .. وإن شاء الله ربنا يسترها بأه على الجديده ..

وعلى فكره لو دورت في السوق عن عربيه بنفس التمن جديده وبنفس مواصفات السنديرو مش هتلاقي لأن اقرب حاجه لها مثلا الميراج الجديده ب 116 وبعد كده فيه الافيو تقريبا ب 118 وبعد كده كله اعلى من 120 الف وانا مش هقدر حاليا على حاجه اعلى من 100 بأي حال من الاحوال

شكراً جزيلاً لتعليقك ومرورك الكريم