الموضوع: موتور الفيرنا
قديم 17-12-2013, 09:55 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: موتور الفيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafakamal مشاهدة المشاركة

شكرا للاستاذ sayed والاستاذ Hisham.Elgazzar على الأراء القيمة وانا فعلا ميال لرأيكم بس انا روحت النهاردة لميكانيكي تاني والميكانيكي ده كويس جدا وصنايعي كشف على الموتور وقالي ان الموتور بيرزع وخفيف وصوته عالي عشان عايز تغيير كوستبانات وتغيير طلمبة الزيت وكمان تغيير غطاء "التاكيهات" طبعا الفيرنا مفيهاش تاكيهات بس هو الغطاء اللي فوق عند غطاء الزيت وكل ده ولسه هيتعمل عمرة مع الحاجات دي، فقالي كده انت هتدخل في مصاريف كتير والاحسن تجيب موتور استيراد، وانا دلوقتي مش عارف اعمل ايه؟ عمرة ولا موتور استيراد

يعنى كمان سألت ميكانيكى تانى وقاللك مش هينفع او هتدخل فى متاهات
اولا الوش الإستيراد ما انصحكش بيه تماما لأنه بخت يابو بخيت ممكن يطلع ألعن من القديم
اما باقى الحاجات هتدفعك كتير ف الرفايع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafakamal مشاهدة المشاركة

النهاردة فكيت الموتور وطلع محتاج الأتي وطبعا سألت على اسعارهم:
وش سلندر استيراد بغطاء التاكيهات ب 1200 وممكن يخلص ب 1000
طقم بستم جي ام اصلي 350 جنيه
طقم سبيكة 160 جنيه
طقم شنبر 140 جنيه
طقم شميز 160 جنيه
طقم جوانات 140 جنيه
الاسعار دي من محل واحد وبكرة هأسال في التوفيقية
خراطة 450 جنيه

إجمالي 2400
وتقريبا الميكانيكي نسي طرمبة الزيت فبكرة هتأكد من تغييرها ولا مش محتاجة وغالبا هنغيرها

وسألت على شورت بلوك ب 2300 بس موتور اسمه افانتي خليجي موديل تقريبا 97 او 98

وطبعا هيتغير شوية حاجات كمان ودول مشترك إذا كان عمرة أو شورت بلوك وهما:
سير كاتينة 90 جنيه
2 بلية كاتينة مش عارف السعر
طقم دبرياج 350 جنيه
بوجيهات 50 جنيه
طقم سلك بوجيهات 40 جنيه
زيت موتور
فلتر زيت

ما رأيكم؟
موتور التويوتا الأفانزا ممتاااز ماشاء الله ويستاهل أنصحك بشدة انك تجيبه بس أتأكد ان حالته ممتازة ربنا يوفقك

هات طقم الدبرياج إستيراد خامته هتبقى أحسن من الجديد
ومتنساش تبلغنا بالأخبار والصور