قديم 15-12-2013, 03:41 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymen مشاهدة المشاركة

المهندس هيثم .... تحية طيبة
لقد تابعت الاسئلة المقدمة اليكم و مستوى ردكم عليها بكل ما تحتويه من حرفية . والله يوفقكم
انا اشتريت 307 s w من فترة قريبه
1- انا فى منطقة حارة تصل درجة الحرارة الى 45 درجة صيفا هل ساؤاجه مشاكل فى الفيتيس او الموتور فى الصيف ؟
2- بعد مشوار 600 كم رحيت خلاله مرتين . كل مره حوالى نصف ساعة لاحظت بعد المشوار ان الغيار الثانى جاء بعد 40 rpm و كان بهبده ثم تاخذ الثالث على 32 rpm مع ملاحظة ان بعد الراحة تبقى طبيعى ( الغيار الثانى عند 25 rpm ) لمدة دقائق ثم ترجع تانى ...... بعد وصولى تانى يوم كانت طبيعى لم الاحظ شئ مع المشاوير القصيرة ( مسافات من 5 : 10 كم تقريبا ) مع العلم كشفت بالكمبيوتر قبل المشوار و كانت النتيجة ما فيش اعطال .... هل هذا بسبب سخونة الفيتيس ام ماذا ؟
3- كتجربه فقط حاولت اجيب سرعة اكثر من 155 على الطريق السريع و لم تستجب ؟
4- هل اعطال الدينامو بتكون فجائية .... يعنى اذا كنت فى مشوار طويل ( 500 كم مثلا ) ممكن اتعطل فى وسط المشوار و ما هى الاجرائات الوقائية ؟
5- ما هو انسب بنزين لـ 307 ؟
اسف على الاطاله و لكن انا متأكد من مستوى الرد و لكم جزيل الشكر .
1- السيارة مصصمة لتلائم جميع درجات الحرارة لكن ممكن تلاقى التكييف برودة ضعيفه شوية.

2- لابد من تأكد على مستوى زيت الفتيس وفحس السيارة بجهاز تشخيص الاعطال مع العلم ان الفتيس كدة على وشك انه يتفك ويتصلح.

4- اعطال الدينامو فجائية ولا يوجد اى اجراءات وقائية لذلك.
5- انسب بنزين 95

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668