قديم 28-10-2013, 08:48 AM
mijodian mijodian غير متواجد حالياً

mijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud of
افتراضي رد: اعمل فتحة سقف لعربيتك بالسعر ... بحث تفصيلي

للتوضيح بكثافة ولاخر مره عشان خاطر بس الفتي

الصورة هنا تعني تلت حاجات
كيفية اصطدام الهواء بالعربيه من الاعلي

اولا اعتماد العربيه علي الهواء هو السقف المقفول .. وبداية الصد في المرتكز الامامي للسيارة عشان كده
دايما العربيات الاسبورت سقفها صغير .. ولاحظو دي لانه مش عايز صد الهواء يطول في مكان اخر عشان هو عايز الهواء يقتصر ويقصر من مقاومته

طبعا لو انا فاتح فتحة السقف وانام اشي علي الطريق لحد 120 مفيش اختلاف في حاجه بعد كده ممكن

اللي نستفيده هنا ان كل خط ليه مدلول فتحات السققف الاتنين جوا السقف نفسه مش في مكان الصد
واراهن علي ذلك لا يمكن ان تبدا سيارة بدون مايسمي بمرتكز مقاومة الهواء لانه علي اساسها يتم سرعه العربيه ومدي استهلاك البنزين وارجووووووووووووووووو ان نقرا كثيرا اولا
دول تلت صور لابد من وجود مرتكز مقاومة الهواء لابد من وجوده

وهات انت اي صورة لاي عربيه بانوراميك ولازم هتلاقيها كده لو لقيتها كلها اسود هقولك افتحهاو اقعد جواها ... اصلهم ساعات بيعملوها كشكل اسبور انه كله اسود السقف لامع فينيل ده بلغة البوهياكيه يعني ههههههه

ومش هفتح ولا هرغي في الموضوع ده تاني