قديم 07-07-2013, 11:25 PM
idea4man idea4man غير متواجد حالياً

idea4man is on a distinguished road
افتراضي رد: اسعار البطاريات النهاردة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة idea4man مشاهدة المشاركة

اولا الف شكر على ردك واهتمامك
ثانيا انا فعلا رحت لواحد بتاع بطاريات وقاس لي الشحن وقالى ان الديناموا كويس لكن البطارية بترد الشحن تانى - فقلت له يعني اية قال ان البطارية بعد ما تشغل العربية بترجع الشحن تاني
فسالته هل ينفع تتشحن فقال لى ان البطارية الجافة مبتتشحنش ولكن بتتغير بس
ولكن انا سالت مهندس على اللى حصل ده فقال ان الكلام ده لو كانت بتعمل حركة تاخير الدوار دي فى الصباح او انها بتعتل منى كتير فقلت له ان هذا لا يجدث لان تاخير الدوار بيكون لما بشغل الكاسيت مثلا او لما بشغلها اكثر من مرة ولو حتى على فترات متباعده فى نفس اليوم اما اول مرة لما بشغلها بتقوم علطول بدون تاخير - فكان رد المهندس ان دي مش بطارية وقال ممكن يكون فيه عيب تانى
فاية رايكم فى راي بتاع البطاريات وراي المهندس ؟ بالمناسبة المهندس ده مهندس ميكانيكا ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion81 مشاهدة المشاركة

طب هى العربية بتبطل من لما تيجى تهدى السرعة او لو شغلت التكييف
لا العربية مبطبتلش ولا حاجة سواء فى التكيف او عند التهدية
وعلى فكرة انا رحت تانى النهارده لواحد بتاع بطاريات احسن وقاس البطارية والدينامو وقال انهم كويسين ومش فيهم حاجة وقال انه ممكن يكون المارش - فرحت لكهربائي فقعد يجرب بنفسه فقال لا دي مش بطارية ولا دينامو ولا حتى مارش - وقال دي عايزة ميكانيكي - مش عارف باه يبقي اية السبب؟
للعمل فيه واحد بيقولى ممكن يكون الحساسات ةخصةصا حساس الهواء او حساس الشكمان عايزين يتنظفوا فايه راي الناس هنا؟