قديم 06-07-2013, 01:24 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسعار البطاريات النهاردة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة idea4man مشاهدة المشاركة

لما بشغل الكاسيت لمدة دقيقة (مش مبالغة تقريبا دقيقة) والعربية مطفية واجى اشغل العربية الاقي تاخير فى الدوار - ونفس الحكاية بتحصل لو شغلت وبطلت اكثر من مرة فى فترات متقاربة بيحصل تاخير فى الدوار - فاية السبب؟
غير كدة الساعه عندي ساعات الاقيها بتشتغل وساعات الاقيها مطفية وساعات الاقيها مضبوطة وساعات لا - فهل ده مرتبط بالتاخير فى الدوار ولا فيه حاجة تانية؟
يايرت اللى يعرف يقول اية السبب؟ - مع العلم ان البطارية مديية شارة خضراء (يعني شحنها كويس) فلو مش من البطارية يبقي اية يكون السبب غير البطارية على فرض انها مشحونه؟
وياريت حد يقلى مكان الارضي بيبقي فين؟ ومتوصل فين وازاى؟
ولو المشكلة فى البطارية قوليلي هل تتشحن ولا اغيرها؟
وايه هيه احسن نوع وحجم للعربية ؟ وسعرها كام؟
العربية فيرنا 2005 كاملة منويال 1600سي سي

حكاية ان العين فى البطارية منورة اخضر ولا ليها اى لزمة. أنا رميت البطارية بتعتى وكانت العين خضراء وبتقدر تشغل الاشارات ولمبات الفوانيس والراديوا ولكن مش بتقدر تقوم العربية لضعف الشحن. تدوير العربية بتحتاج قوة من البطارية ففمكن تلاقى البطارية العين الزجاج خضراء بما يقول ان فيها شحن ولكن كمية الشحن مش كفاية لتدوير المحرك من...

الحكاية بتاع حضرتك محتاج انك تروح لواحد بتاع بطاريتات أو كهربائى بيقيس لحضرتك شحن الدينموا وكذلك شحن البطارية، مش هيأخد منك 5 جنية وبيكون عنده الجهاز اللى بيكشف على هذا. البطارية لما تبدأ مش تدور العربية بسرعة بيكون يا أما الدينموا مش بيشحنها كويس أو البطارية هى اللى قربت تبوظ فمش بتحتفظ بالشحن. البطارية الجافة عمرها فى حدود السنتين. البطارية عندك بقلها اد ايه؟

بطارية - 70 امبير Ac delco بطارية كويسة والناس بتشكر فيها فى حدود 500 جنية ، والفيرتا الالمانى كويسة برضوا. فى انواع تانية كثيرة ولكن الكورى كويس بشكل عام.......بالتوفيق وابقى قولنا عملت ايه