قديم 08-06-2013, 10:40 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حل عملى واقتصادى لمشكلة انقطاع النور

Ahmed Al-Bora'ie
لاء الله ينور عليك هو ده اللى انا عايزة بالظبط انا عايز تناقش مع بعض علشان نطلع افضل الحلول عملياً واقتصادياً

وبالظبط زى ما قولت انا اخدت فكرة ال UPS بس انت عارف اسعارها نار وتقريباً من ضعفين الى تلات اضعاف تمن الفكرة ديه بالاضافه ان لو البطارية باظت اوى اى مكون باظ هتبقى تكلفة اصلاحة كبيرة ومشكلة وحوار

بالنسبة للمكان فيه اكتر من حل

1- ممكن يتعمله مكان فى البلكونة وتستفيد من جو البلكونة غالباً ما بيكون الطف وفيه هواء اكتر وده كويس لتبريد المحول خاصة لو قدرته كبيرة وبالنسبة للشمس ممكن يتعلق فى مكان عالى ويبقى بعيد عن الاطفال ومش معرض للشمس وقت طويل من اليوم وممكن يتعمله كفر او صندوق صغير مفتوح من الجوانب ويتغطى بفويل او اى مادة عاكسة لضوء الشمس

2- ممكن يتحط فى المطبخ سواء داخل وحدات المطبخ او يتعمله رف عالى ويتحط عليه المحول والبطارية

3- ممكن يتعمله دولاب بقفل بس المهم التهوية بتاعته وغالباً هتحتاج تعمل فى الدولاب مروحة وتبقى ضحيت بجزء من الكهرباء اللى طالعة بس لو سيستم كبير مش هتبقى فارقة اوى وممكن تشترى دولاب من اللى بنستخدمهم فى مجال الشبكات والسيرفرات وفيه انواع مصرى كويسة واسعارها اقل من 1000 جنية بس ده لو هتجيب محول كبير زى ال 3000 وات ده وتجيب معاه بطاريتين تلاته

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش