قديم 31-05-2013, 02:40 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وش سلندر لادا مساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef_elgbaly مشاهدة المشاركة

تمام يابشمهندس الله يخليك
طيب بالنسبة لوش التقسيمة العلامات بتبقى على غطاء وش التقسيمة من برة يعنى اغسلع كويس ولا العلامات بتبقى من داخل وش التقسيمة مالهوش علاقة بالغطا

الـ 3 علامات على وش التقسيمة من برة على الوش المعدن وبيقابلهم شرطة او زنبة على طنبورة الكرنك وتخليهم ادام بعض بالظبط يبقى كدة البستم رقم واحد فى النقطة الميتة العليا وفى شوط الضغط

مثلا يوجد بوش التقسيمة 3 تروس
ترس الكامة العلوى camshaft gear
ترس الكامة السفلى اللى فى النص

لا هنا انا مختلف معاك ....مفيش ترس للكامة سفلى
اللى افتكرة ان فى ترس للكامة العلوة وترس عامود الكرنك وفى ترس تالت على اديك اليمين ودة ملهوش اى ظبط

واعتقد ده بيتوصل عليه ترس الاسبراتير وطرمبة الزيت

واخر حاجة ترس عمود الكرنك
بالنسبة لعمود الكرنك انا ادى العربية الرابع وازق لعاية لما البستم رقم واحد او اربعة يبقى فوق خالص تمام كده اتظبط ومالهوش علاقة بالزمبة صح

مهو حضرتك البستم رقم واحد بيطلع لفوق خالص مرتين
مرة عشان يكنس العادم ومرة وهو بيضغط الشحنة
طب هاتفرق بنهم ازاى ؟؟؟؟ عشان كدة بؤلك اشتغل عل العلامة احسن
او تدى سنة مرش وانت قافل بصباعك مكان بوجية رقم واحد ولما تحس بكبس واقع على صباعك تحط مفك رفيع وتدى العربية الرابع لغاية لما البستم يبقى فى اعلى نقطة لية
وساعتها لو بصيت على زنبة الكرنك هتلاقيها امام 3 شرط على وش التقسيمة

بالنسبة لترس الكامة اللى فى النص ليه زنبة ولا ده بره موضوع التقسيمة يعنى توصيله مع سير الكاتينة علشان ياخد حركة للاسبراتير وطلمبة الزيت بس

اخر حاجة من فوق ترس الكامة وده ليه زمبة انا حطيت صورة حلوة لو كده صح يبقى تمام يابشمهندس معلش تعبك معايا

فعلا الصورة صحيحة تمام لكن الزنبة عندك فى الـ لادا مش بالشكل دة ....او الزنبة هتلاقيها نحية التاكيات ولها سن مدبب لاسفل

طبعا بنظبط رقم 2 مع 3 على الصورة وبنقفل غطا وش التقسيمة بجوان وجملكة وكده خلاص مافيش تقسيمة تانى وادور العربية تدور باذن الله مش هى ديه تقسيمة الكهرباء ولا بعد كل ده واقفل اعمل تقسيمة االكهرباء تانى بالمفك وبعد كده اظبط الاسبراتير على بوجيه رقم واحد من الغطا بتاعه واخر واقدم كهربا والعربية دايرة لغاية لما تستقر
هو ترس الكامة فقط اللى يوجد بيه زنبة؟
بالنسبة لتقسيمة الكهرباء
استغل الوضع دة ان البستم فى النقطة الميتة العليا والكامات بتعتة مقفولة بمدلول زنبة ترس الكامة متطابقة من زنبة فى غطاء التاكيهات
وسقط الاسبراتير بتاعك والشاكوش بيشاور على بوجية رقم واحد فى وش الاسبراتير
ومش عاوز افكرك ان لادا تقسيمتها مختلفة عن باقى العربيات
المشهور فى العربيات
1
3
4
2
الادا مختلفة
1
4
3
2