قديم 12-02-2013, 01:20 PM
amas313 amas313 غير متواجد حالياً

amas313 is on a distinguished road
افتراضي رد: ايهما افضل ارجو النصيحه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el gendy مشاهدة المشاركة

بص يا بااشا انا بصراحه قبل اي حاجه لا عمري حبيت رينو ولا ركبتها بس واحد صاحبي اشتري رينو رينبو من 6 شهور طبعااا كلنا قلنا له ايه يا بني اللي وقعك الوقعه السوده ما انت كنت راكب سوزوكي سويفت وباشا المهم انا هانقل لك تجربته بالنسبه لقطع الغيار قطع غيارها مش غاليه خااااااااااالص واللي يقولك غير كده ما يعرفش حاجه عن الرينبو او بيتكلم عن الكليو او الميجان لكن الرينبو قطع غيارها حنينه فانوس قدام ب 150 طقم تيل اسباني ب 70 وكل قطع غيارها ف التوفيقيه او شارع دمشق
بالنسبه للصيانه صيانه الرينو الانجكشن قررررررررررررف لكن الرينبو كاربيراتييييييير وصيانتها عاديه جداااا وبيشتغل فيها عند نفس الميكانيكي اللي انا باتعامل معاه مع انه لا متخصص فرنسي ولا حاجه
اخر حاجه الثبات هاقولك صاحبي ده اتقابلنا ف يوم لقيته بيقولي كنت هاموت النهارده ليه ياعم قالي عربيه نص نقل ع السريع شايله شكاير دقيق و وقعت شيكاره وانا جاي من ورااااعلي 120 راحت موقعه الشيكاره قمت دايس ع الشيكاره وانا علي 120العربيه عومت شويه مني بس عدلت نفسها ف الاخر وطبعا بعد الكشف ع العربيه لقيناها سليمه مع ان لو عربيه نص نص هاتفتح شاسيه يعني هاتفتح شاسيه
الخلاصه دوس ف الرينو وانزل بنفسك اسأل علي قطع غيارها
واللي انا باكلمك عنه ده صاحبي واخويا وكل يوم مع بعض يعني مش واحد بيشكر ف عربيته ليا وهو ركب قبلها فيليشيا وبعدين سويفت ودلوقتي رينبو وهو بيحمد ربنا عليها وخلاص قرر يستقر معاها
طيب يا استاذ احمد اول حاجة شكرا على رد وتفاعلك بس كنت حابب اصال هن الرينبو من الجو حلوة ومريحه والا لا وهل ارتفاعها عن الارض كويس انت عارف شوارع مصر وتانى حاجة هل سحبها وسرعتها كويسين والا لا وصوتها على والا كويس واخر حاجة واسف على الاطاله انا كنت قريت ان دريكسيونها تقيل فهل دة حقيقى والا كذب وشكرا مرة تانيه