قديم 12-02-2013, 06:01 AM
Ahmed_ElNaggar Ahmed_ElNaggar غير متواجد حالياً

Ahmed_ElNaggar is on a distinguished road
افتراضي رد: تقرير عن مشاكل وعيوب نيسان صني 2009 - 2010

السلام عليكم
يمكن الرد متأخر شوية بس انا كنت بدور علي اراء الناس في النيسان صني و دخلت الموضوع و عجبني الموضوع ده جدا و كمان المنتدي فشاركت فيه علشان ابقي دايما علي تواصل معاكم ،
انا اشتريت العربية موديل 2012 الشكل القديم مش الشكل بتاع 2010 و 2011 و دي ملاحظاتي علي خلال سنة مع العربية دي :
1- بلنسبة للعفشة العفشة قوية جدا انا اول تربيط للعفشة عندي كان بعد سنة و شهرين تقريبا من يوم ما اشتريت العربية علما باني من كفر الشيخ و الطرق في شمال الدلتا مش كويسة جدا
2- بالنسبة للبنزين هيا استهلاكها اكتر من مثيلاتها في نفس الفئة بس مش بالكمية الكبيرة دي اللي الناس بتقول عليها .. انا طلعت من بيتنا مفول التنك و رحت برج العرب رايح جاي حوالي 340 كيلو ب حوالي كان بعد النص بشرطة يعني فولت و انا راجع بالظبط 28 لتر
3- السبب انها بتسحب بنزبن كتير في وسط البلد ان موتور السيارة من نوع Twin Cam و بيفتحوا الاتنين من الصفر بخلاف البوما و الكورولا بيفتح تقريبا بعد 100
4- العربية انا جربتها في الملفات ثابتة جدا
5- في يوم طلعت شديت مع واحد صاحبي معاه بوما سوبر اكشن و خد منه الطلعة و بعد كده مشينا جمب بعض لحد 140كم/س مع العلم ان السوبر اكشن اسرع تجميع
6- هيا فعلا الكنبة اللي ورا ديقة بي المشكلة دي مش بتقابل غير اللي راكب ورا السائق
7- اوقات بحس ان التصميم بتاعها مش مواكب لباقي العربيات لأني كنت في الامارت و شفت شكل الصني غير اللي هنا تماما

عموما انا ارتحت فيها جدا غير البوما و الالنترا لأن الكورولا الجديدة مينفعش تتحط معاهم في المقارنة (عربية تحفة )

و شكرا ليكم