قديم 07-10-2009, 06:02 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيو أكسنت أم لوجان ؟

بس عوامل الامان مش اير باج للسائق و خلاص ماهو عندك شاسيه و دعامات و مواويل كتير كده بتتحكم في الامان
لكن منقدرش ننكر انها ميزة بتتميز بيها اللوجان عن النيو اكسينت والاير باج بات من الضروريات فى السيارة
متنساش ان احنا اكثر بلد فيها حوادث وانا عن نفسى الاير باج مهم جدا جدا بالنسبة لشاسيه اللوجان فهو مصمم على طريق شركة نيسان ، وهو المسمى (قاعدة عجلات نيسان B) وهو نفس الشاسيه الذى ترتكز عليه النيسان ميكرا السيارة الصغيرة واسعة الإنتشار فى اوروبا وكذلك الجيل الجديد من الرينو كليو ومعروف عن الكليو ان عفشتها زى الفل وجميلة ومريحة جدا اذا شاسية العربية متجرب واثبت كفاءة

اختلف معاك في دي وسع الصالون يمكن يكون الاتنين متساويين و اللوجان تمتاز بشنطه اكبر
انما نعومه و راحه ركوب النيو اكسنت افضل و الكراسي بتاعها مريحه اكتر
اختلف مع حضرتك جدا فى موضوع الصالون والراحة دة بالذات لان دى حاجة معروفة فى النيو اكسينت ان
الصالون مش مريح وبالذات فى الكنبة الخلفية (حترك تفاصيل النقطة دى احتراما لملاك النيو اكسينت)
اما عن وسع الصالون فاللوجان اوسع بمراحل بمراحل اتمنى من حضرتك تتفرج عليها

و فوق دا كله و دا الاهم :تقفيل و خامات النيو اكسنت افضل بمراحل من اللوجان
اتفق مع حضرتك ولكن ليست افضل بمراحل

ممكن بس شكل النيو اكسنت احدث و اشيك من اللوجان ذات التصميم القديم
برده حاقول انها ازواق ولكن انا مش شايف شكل النيو اكسينت احدث ولا حاجة النيو اكسينت موجودة نفس الشكل
من عام 2006 حتى وقتنا هذا ولم يتغير لكن التصميم الجديد للوجان نزل فى مصر 2009 وبدأ فى الانتشار الكبير

المفروض يبقي اكبر من كده كمان لان اللوجان سياره مصنعه لتكون سياره اقتصاديه
والاقتصادية دى هى اللى احنا بندور عاليها فى عربية ب 67000 اكيد انا لو غنى مش حدور على عربية فى الفئة السعرية دى اصلا

علشان كده لا يوجد اهتمام بالصالون و اعتمدوا
ومين قال انهم مش مهتمين بالصالون الكراسى مريحة + والصالون واسع جدا والتابلوه شكله جميل بالنواكل
وفرش الابواب جميل جدا يتطعيمات النيكل والنسيج والعدادات شكلها جميل مع اللون البرتقالى ونفس اللون
للكاسيت السى دى والتكييف روعة وقوى جدا (تكيف نيسان صنى ) انا اختلف مع حضرتك جدا

اعتمدوا علي شاسيه قديم لتوفير النفقات
دة لا يعيب العربية فى شيء انا عن نفسى ماعنديش مانع اركب عربية الشاسية بتاعها قديم ومتجرب طالما بيأدى الغرض منه ومريح العربية جدا مافيش مشكلة فى النقطة دى

غير انها تنتمي لاوربا الشرقيه (تصنع في رومانيا تحت اسم داتشيا و ليس لها اي علاقه بفرنسا)
عمر بلد المنشأ للسيارة مكان مقياس انا ليا السيارة اللى قدامى هل هى سيارة جيدة يبقى خير وبركة وحتخدم شريحة كويسة من المستهلكين حتى لو متصنعة فى الصعيد ومع ذلك فشركة رينو تمتلك اكثر من 90 % من شركة
داتشيا وفى شراكة بين ( داتشيا ونيسان ورينو ) وبيستخدموا التكنولوجيا بتاعتهم فى انتاج سياراتهم

لو حسبنا شياكه و قوه و راحه و جوده الخامات و بلد المنشأ لصالح النيو اكسنت فلازم تكون اللوجان ارخص ب 20 الف علي الاقل
دة رأى حضرتك الشخصى وانا بحترمه جدا
لكن انا رأى الشخصى اللوجان افضل لما تقدمه فى مقابل المال value for money