قديم 06-01-2013, 12:23 AM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية عدت عليها خمس سنين وفتحت بقها على الاخر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai 2005 مشاهدة المشاركة

عزيزي لاتقلق كل الخراطيم ليها عمر افتراضي متفاوت حسب الخامه
اشتري الخرطوم من اي حد بتاع قطع غيار وعلامه الخرطوم الكويس ما بيشعرش والرجل بيقطعه ولا تلاقي طرفه مشقق بعد القطع
ثانيا موضوع الوصول للخرطوم طبعا من تحت اسهل بس خلي بالك الميه تغرقك
موضوع الخرطومين اللي جوا بعض عادي جدا الخرطوم الخارجي للحمايه مش اكتر وممكن تخلع منه القديم وتدكك فيه الجديد اهم حاجه اربط كويس علي القفزان الحديد

ولو عايز نصحتي بجد
اقطع 1 سم من الخرطوم القديم وركبه تاني وهات قفيز جديد وركبه وشد عليه من نااااااااااااار
لان المشكله ان القفزان القديمه انتهت زي ما في الصور
وانا معاك فاي استفسار

شكرا جزيلا لاهتمامك
انا ان شاء الله هشترى قفزان كويسه
بس حكايه اقطع واحد سم واركب قفيز جديد ده انا شايفه حل مؤقت وممكن افكر فيه علشان انا مش فاضى خالص بس انا بفضل انى اغيره كله افضل طالما كده كده هفك الخرطوم يعنى انا مكسل اشترى واحد جديد واركبه بداله؟!! على الاقل علشان امشى وانا متطمن انه مش هيفتح من حته تانيه :10FEE3~1106 :

وبالنسه للمياه ماتخفش عامل حسابى هجيب حاجه اصفيها فيه ولو لقيت المياه كويسه هحطها تانى وده الى هيكون ان شاء الله لان العربيه بتسرب وانا كل شويه ازودها

تحياتى

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine