قديم 04-01-2013, 10:28 PM
دكتور عبد الله دكتور عبد الله غير متواجد حالياً

دكتور عبد الله will become famous soon enough
افتراضي رد: ملاحظات على لانوس 2013 بعد تجربتها اول 150 كم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alama مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تم بحمد الله استلام لانوس 2013 المهم نخش فى الموضوع
1- اول مستلمنا لقينا علامه فى الطابلوه منوره مكتوب عليها Check منوره اصفر معرفش ليه داحنا لسه بنقول يا هادى المهم الراجل بتاع المعرض قالى انها يومين وهتمشى دى بس عشان جديده معرفش دا ايه الحكايه ممكن تكون عايزا زيت مثلا

العلامة check المفروض انها تشتغل عند فتح الكونتاك ولما بتدور العربية بتنطفى

2- العربيه كانت عاملا 6 كم بس هل هما مجربوهاش كتير يعنى فى المصنع عشان 6 كم دا اعتقد قليل انا قبل كده كنت مستلم لوجان كانت عاملا حاجه و30 كم لما استلمناها
ودا حصل معايا 6 كيلو فقط

3- تلاقى الفتيس بيونتر فى الغيارين الاول والتانى لما الواحد بدوس بنزين ويسيب تلاقيه الفتيس بيلعب كمان انا حاسس ان الفتيس خشن شويه اخشن من اللوجان
دى انا ما لاحظتهاش والغيار عادى ممكن يكون عشان لسه ما تعودتش على غيارات العربية الجديدة
4- السنتر لوك مفروض السنتر لوك لما الواحد يطلع بالعربيه يعمل لوك لوحده مع اول ضربه فرامل او بعد متمشى بالعربيه شويه بسيطه المهم دا مفهوش الحته دى ممكن يكون هو دا العيب وعشان كده اللمبه الصفرا اللى فى التابلوه بتنور يمكن عايز حد يدلنى
السنتر لوك لازم انتا تقفله وبعدين هوه المفروض يشتغل لما العربية تتقفل من برة بالريموت .
5- العربيه اعتقد انهم علوها شويه لاننا كنا 5 فى العربيه ومكنتش بتحك فى المطبات زى مالكل كان بيقول
العربية علوها ممتاز زخاصة لو عدد الركاب قليل وكمان لاحظت انها اعلى من الدايو والفيرنا من خلال ركوبى للأتنين
6- بالنسبه لإستهلاك البنزين العربيه ف 155 كم استهلكت 12 لتر دا كويس ولا ايه النظام
استهلاك المشاوير داخل المدينة غير الطرق السريعة وكل ما تكون فى الطرق السريعة اساهلاك البنزين بيقل
7- توكيل رخم صراحه يعنى مكنوش قادرين يحطوا جهاز تسجيل فى فتحة USB
فعلا منصور دا تنح اوى ربنا يهديه
ازاى توكيل رخم وانتا لسه ما تعملتش معاه ممكن نعرف
8- العريه مفهاش اريل للراديو بل بدلوه بحاجه بيقولو انها جوه الزجاج الورانى زى الشبكه موجوده جو القزاز معرفش دا صح ولا الراجل بتاع المعرض بيسرح بيا
دا كلام صحيح وفعلا الشبكة جوه الزجاج وفيه كلبسين هتلاقيهم واصلين فى الزجاج والراديو شغال تمام
ياريت حد يفيدنا خاصه فى موضوع اللمبه اللى فى التبلوه دى وهل هيا فعلا عشان جديده وبتلين كلام مش داخل دماغى
يا ريت كلامى يكون مفيد