قديم 02-01-2013, 05:35 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل ممكن استخدام شفاط البنزين اثناء القياده (وليس التسخين فقط) مع دواسه البنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

الشفاط مل مهمته يزود بنزين بس يقلل الهوا اللى داخل

بمعنى ان مثالا لما حضرتك بتدوس بنزين برجلك عادى انت بتزود كمية البنزين اللى داخله فى الماتور وفى نفس الوقت بتزود كمية الهوا اللى داخله للماتور

الشفاط بقى مهمته يزود البنزين الداخل للماتور بس ميدخلش هوا كتير

وده علشان البنزين لما بتكون العربيه بارده الصبح جدااا مبيشتعلش لو كانت نسبة الهوا كبيرة لازم تكون نسبة الهوا قليلة علشان يشتعل والماتور بارد

وللتأكيد على كلامى

حضرتك جرب الطلع على طريق وشد الشفاط للاخر
هتلاقى ان بدال البنزين بقى فيه سنه بوش كده ناتجه عن ان الشفاط مشدود فشادد سلك البنزين

حاول بقى العربيه تاخد سرعتها على الشفاط
وحط رجلك سنه على البنزين بسيطه اوووى واثبت عندها لغاية ما العربيه تجيب اقصى سرعه ليها عند الضغطه ديه

ومره واحده اقفل الشفاط وانت دايس برضوا نفس ضاغطة البنزين هتلاقى مره واحده اول ما تنزل الشفاط العربيه جريت اكتر بنفس ضغطة البنزين اللى كنت حضرتك ضاغط عليها وانت مشغل الشفاط وده لان كمية الهوا اللى كانت داخله للماتور قليلة

بمعنى اخر الشفاط تدور بيه العربيه الصبح لاول ثلاث دقائق فقط بعد كدا سخن عادى برجلك
أنا كنت معتقد أن الشفاط ده ما هو الا سلك زي سلك الاكسلاتير بيشد دراع ال كاربراتير عادي زي دواسة البنزين. مش عارف!!