قديم 03-12-2012, 01:21 AM
shifoo2008 shifoo2008 غير متواجد حالياً

shifoo2008 is on a distinguished road
افتراضي رد: انا مسافر لبنان 4 ايام حد يقدر يساعدني

بص عن واقع خبرتى 4 مرات روحت هناك فى كذا مكان زى مثلا
منطقة السوليدير: دى عبارة عن مكان كله مطاعم وكافيهات مشهورة والمبانى فيها راقية جدا كأنك ماشى فى باريس والسهرة هناك ماقولكش تحفة و جنبها فى مسجد الامين وده اللى عمله رفيق الحريرى لو تعرفة عموما المسجد خرافا من جوا.
صخرة الروشة: اللى غنت عندها صباح حلوته انك تمشى على الكورنيش الصبح وفى مطاعم بردوا لو عايز تفطر هناك.
وطبعا فاريا : ده احلى مكان روحته ^_^ لو انت عايز بقى تركب moto ski على التلج او تعمل ski فوسط جبال التلج يبقى تروح فاريا لو عايز تروح البس تقيل عشان الجو فوق على الجبل قارس لو الشمس طلعة يبقى الحمد لله البس عادى بس هو غالى شوية.
جونية: المنطقة دى بعيدة شوية عن بيروت بس مش حتحس بالمسافة المهم المنطقة دى فيها التليفريك وده يبقى الصبح لحد المغرب تقريبا انت تركبه واتفرج على الجمال بقى ^_^ لما توصل فوق بنفس التذكرة اللى حتقطعها حتركب تليفريك تانى يوديك عند تمثال حريصة, بردوا فى المنطقة مغارة جعيتا ياسلام على الجمال هناك وحلوته انه بتنزل كتير على الجبل وتشوف الوادى بقى وانت راجع من نفس الطريق فى متحف المشاهير فيها شخصيات تاريخية انصحك تزورها. وانصحك ان الفندق يأجرلك تاكسى عشان يفضل معاك طول الفسحة
اما بقى عن الفلوس واللبس جيب معاك مش اقل من 1500 $ وطبعا شوية فكة من الليرة يعنى 10000 ليرة ^_^ ايوه 10000 (الدولار =1500 ليرة) هى الحاجات غالية الى حد ما فى اللبس اكتر وطبعا محلات اللبس المشهورة فى شارع الحمرا, لو عايز تجيب هدايا زود فى الفلوس شوية وكويس ان الفطار وعشاء فى الفندق بس غصب عنك حتلاقى نفسك بتشرى اكل من برا :D ......................