قديم 27-11-2012, 09:23 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خطاب عاجل ونصيحة للرئيس مرسى (سيب الكرسى)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة danoora مشاهدة المشاركة

اولا انا اسفة يا م/ سلوي على تبسطي معاكي في الحوار كان اعتبارا مني ان احنا كلنا اخوات و مانتبهتش ان حضرتك مهندسة ولازم احتفظ باللقب في الحوار
ثانيا انا مش حاطة كل معلوماتي الشخصية عشان هي ببساطة شخصية و كتير بشارك في المنتديات و ماكنتش ملزمة ابدا اني اوضح سني و عنواني و تاريخ ميلادي و زواجي و دراستي وووو .. الا لادارة المنتدى..

ابنتى دنوره
اولا طبعا كلنا اخوات وانا لم اسجل هنا فى المنتدى علشان اسخر من احد او احد يسخر منى
ثانيا اعتقد انى من حقى اعرف اللى بتتناقش معى على الاقل اسمها ايه وسنها علشان اعرف اكلمها كما ناديتينى ب سلوى و سوسو بدون حتى ما تراعى انى فى سن والدتك تقريبا

وبعدين لم اطلب منك عنوانك وتاريخ ميلادك و زواجك و دراستك وووووو خلافه مما ذكرتيه
وسوف افترض حسن نيتك و انك لا تسخرى من طلبى بهذه الطريقة لانك فى سن اولادى وطالباتى بالجامعة

ثالثا.. عشان خاطر حضرتك انا دنورة عندي 26 سنة طالبة في كلية تربية جامعة الاسكندرية..

لكى مطلق الحرية فى انك تحتفظى ببياناتك ولا تقوليها انتى حره طلما زى ما بتقولى بتسجلى فى منتديات كتييييره ولكنى عادة انا شخصيا احب اعرف انا بتناقش مع مين على الاقل ابسط المعلومات برضه انا حرة طلما لا اتعدى على خصوصيات احد و لا اتعدى حدود الزوق والادب فى الحوار مع من هم اكبلر منى سنا و اصغر بالطبع

رابعا .. ظواهر التشدد اللي حضرتك تفضلتي بذكرها ..
أ- سيطرة حزب الحرية و العدالة و حزب النور على اغلب المناصب :
مااظنش انهم مسيطرين على شئ غير البرلمان و التأسيسية .. الاول جاء عن طريق الانتخابات و صناديق الاقتراع اللي صوت الاغلبية و الثانية طبيعي جدا لانهم الاغلبية في البرلمان لان هي دي وظيفة البرلمان التشريع

وهو انتى يا دنورة عاوزة ايه اكتر من كده يمسكوه فى البلد برلمان ولجنة وضع الدستور و اظن شوفى اللى حاصل دلوقتى فى كل محافظات البلد بعض رفض باقى طوائف و احزاب الشعب للاعلان الدستورى و الشباب اللى لسة بيموت
خلينا واقعيين لازم لا نكابر و البلد لازم يشترك فى تسييرها وحكمها كل فئات الشعب
ما ينفعش حزب واحد و فصيل واحد فى كل مكان بلاش نغالط
بالرغم اننى ممكن تحسبينى من التيار السلفى والحمد لله
بس الديمقراطية بتقول لا انفراد بالحكم من فصيل واحد
وانا لا احب ان نتصنف كلنا كمصريين الى
اخوانى سلفى ناصرى ليبرالى مسيحى وفدى برادعاوى
لا احب ابدا هذا التصنيف

بل يجب ان نكون كلنا مصريين فقط

البلد هتتحرق بالشكل ده لو د/ مرسى مالحقش البيان الدستورى ليناسب كل المصريين
ويحجم سلطة رئيس الجمهورية

ب-مناقشة مواضيع تافهة:
موضوع سن الزواج من الموضوعات اللي تمت مناقشتها اثناء وضع الدستور مش فجأة طلعت في دماغهم و الدكتور احمد غانم عمل بحث في الموضوع ده ان في ولايات امريكية السن القانوني للزواج 14 و 15 و16 و لما الاسلاميين اعترضوا اعترضوا على تحديد سن معين للزواج ماقالوش ان البنت لازم تتجوز و هي عندها 9 سنين لان الامر ده بيختلف من مجتمع لآخر

[COLOR="rgb(85, 107, 47)"]ايييييييوه الامر ده بيختلف من مجتمع لآخر وده موضوع تناقشت فيه قبل ذلك مع عضو محترم يا ريت تقرأى مشاركتى و رأىى فى هذا

[/COLOR]

جـ- نفس الاجابة أ
دـ الاسلوب الهجومي موجود لدى الطرفين و ان كنت ارى انه في التيار الديني اقل حدة عن التيارات الاخرى ووجوده سمة طبيعية للاسف في السياسة .. و مع ذلك لازم يكون في طريقة مهذبة للحوار و انا شايفة انه التيار الديني ملتزم بالموضوع ده.. وموضوع التنابز بالالقاب موجود لدى الطرفين و ان كنت اعتب على التيار الديني اكثر في الموضوع ده لانهم تيار ديني .. لا اظن انه برضه موجود بكثرة على حد علمي شخصية واحدة او اتنين بالكثير

[COLOR="rgb(85, 107, 47)"]الطريقة المهذبة للحوار لابد ان تتوفر لدى كل الاطراف ولا تنابز ................. ده المفروض ولا نقول طرف اقل حده من الآخر[/COLOR]

الشيخ اللي تجاوز مع الهام شاهين و شخصية اعلامية تانية.. موضوع انهم خلفاء الله .. الصراحة مع كامل تقديري ليك يا باشمهندسة عمري ماشفت حد بيقول انا خليفة الله او مايشبه كده من قريب او بعيد و موضوع انهم صح و غير غلط .. كام فصيل سياسي شوفتيه حضرتك بيقول لا و الله انا غلط و غيري الصح

موضوع التكقير ده اللي غريب قوي .. كل شوية يتقال الاسلاميين بيكفروا الناس .. حضرتك قوليلي مين اتكفر قبل كده

[COLOR="rgb(85, 107, 47)"]كتيييييير واعملى بحث على النت و شوفى
والمفروض اننا لا ننفر احد من الدين و النصح يكون بالحكمة و الموعظة الحسنه

[/COLOR]

على حد علمي ان عمر اديب و غيره ماشي في سكة التكفير دي كويس..

[COLOR="rgb(85, 107, 47)"]عمرو اديب ووائل الابراشى وغيرهم منهم لله لانهم بيشعلوا النار حسبى الله و نعم الوكيل فى كل من يلبسون الاقنعه

[/COLOR]
المحاكمات هاتتعاد و تقريبا لسه البيان صادر مش من زمان ومع كده الناس زعلانة

[COLOR="rgb(85, 107, 47)"]يا مسهل
[/COLOR]

تخفيف الضغوط على المواطن عن طريق مجلس شعب مقوض و مخنوق من مجلس عسكري و من ناس مش عاوزة تديله اي صلاحيات .. غير ان اهم مهمة مفروض للبرلمان هي التشريع

[COLOR="rgb(85, 107, 47)"]ده تخفيف الضغوط على المواطن الغلبان
والاسعار و خلافه اللى الغلابه خلاص ما بقوش لاقيين يأكلوا

[/COLOR]

و لو قفل قناة التت هتترفع دعوى انها مافيهاش حاجة تخل بالآداب اكتر من اي فيلم عادي بيعرض في اي قناة عادية و اكيد كلي امل في الدستور الجديد ان تتحط فيه مواد اكثر جدية في التعامل مع الامور المخلة بالآداب

[COLOR="rgb(85, 107, 47)"]لأ طبعا ياريت تتقفل والغريب انا قرأت خبر هنا بالمنتدى عن غلقها وللاسف لم يحدث ولو وضع بالدستور ما يمنع الاخلال بالاخلاق و اللآداب ملايين سوف تؤيد هذا

[/COLOR]
انا اسفة جدا على الاطالة .. و انا سعيدة ان حضرتك حد بيحترم الدين في كلامه و حاسس بأهميته في حياتنا .. وخوف حضرتك على البلد و تقبلي مني كامل الاحترام و التقدير

كلنا لازم نحترم الدين ونخاف على بلدنا ونقلع الاقنعة

ياريت تقرأى الموضوع ده
( ممنوع الدخول لمن يلبس القناع mask ) ستجديه فى الاستراحة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=103442

اتمنى لك كل التوفيق يا دنورة انتى واولادى وكل شباب مصر

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

التعديل الأخير تم بواسطة Eng/salwa ; 27-11-2012 الساعة 09:50 PM