قديم 26-11-2012, 11:48 AM
osamashendy osamashendy غير متواجد حالياً

osamashendy is on a distinguished road
افتراضي رد: أعرف كل شئ عن السباكة

السلام عليكم و رحمة الله
اولا متاسف على الاطالة فى السؤال بس انا بحثت فى الموضوع ده كتير ع النت و حسيت ان حضرتك اكتر و احد فاهم و ممكن تفيدنى
انا اولا مليش فى حاجات المواتير و الكلام ده و عايز حل يخلصنى من الهم ده كله انا ساكن فى الرابع و عندى موتور كالبيدا غالبا حصان الاوتوماتيك بتاعه غلبنى لحد ما شيلته و شغال بزرار ده ارحم عشان الاتوماتيك كان بيحوجنى للسباكين اللى اصلا مش شاطرين و حافظين مش فاهمين خالص فكنت انزل كل شوية فى المنور عشان اخبط عليه ( و ما ادراك ما المنور بفيرانه بقه مش حاحكيلك) بس دلوقت طبعا الموتور عاملى هسهس لان فى البيت ممكن ينسوا و مش مقدرين انه ممكن يتحرق ساعتها اخوك هو اللى حيلطم و لا ساعة الغسالة الاوتوماتيك اقعد كل شوية افتح و اقفل كل شوية ففكرت اجيب وصلة من الخزان بتاع العمارة ( العمارة 15 دور) و ابقى مع الناس و اخلص نفسى واخلى الموتور تحت برضه و السؤال
• هل الحل ده صح و هل ينفع اخلى الموتور تحت للضرورة و ابدل بين الخزان اللى فوق و الموتور اللى فى المنور بمحبس ؟ و المحبس ده حيتحط فين و ممكن يكون فى تكسير فى الحيطة و لا لأ و ساعتها ممكن اخلى الموتور من غير اوتوماتيك لانى حاستعمله ف اضيق الحدود و عند الضرورة فقط
• انا خفت اجيب فلوماك عشان المياه عندنا بيكون فيها فيها رواسب صدا فخفت يبوظ ؟؟ و قالوا فى فلتر فانا خفت الفلتر ده كل شوية يتسد و ارجع للهم تانى
• لو عايز اجيب و صلة من الخزان هل حيكون ضغط المياه كويس عشان السخان لغاز و لا لا و التكلفة حتكون كام و ايه احسن الموسير عشان خايف السباكين يشتغلونى و هل حتحتاج تكسير و حيكون قطرها كام و نوع اللحام
• هو المفروض كل ما تنزل لتحت الضغط يزيد يعنى ضغط المياه فى الرابع حيكون اكتر من العاشر صح؟
• ارجوا اذا كان فى اى نصيحة لا تبخلوا عليا و اذا كان فى سباك مواتير شاطر ف اسكندرية يا ريت تقولنا و هل فى اى فنيات فى تنزيل المواسير من فوق عشان محدش يضحك علينا يعنى مثلا قطر الماسورة اللى نازلة من الخزان عشان اهم حاجة يكون ضغط المياه كويس
دمتم بعافية و جزاكم الله خيرا مقدما